In de zaak van Chipshol tegen de Luchthaven Schiphol heeft het gerechtshof Amsterdam vandaag in een tweede tussenarrest een volgende stap gezet. Het gaat er hierbij om, te komen tot begroting van de schadevergoeding waarop Chipshol recht heeft vanwege het bouwverbod met betrekking tot het Groenenbergterrein.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Achtergrond
Chipshol heeft als economisch eigenaar van het Groenenbergterrein – een terrein in de nabijheid van de Luchthaven Schiphol – eind 2002/begin 2003 bouwvergunningen aangevraagd voor de bouw van bedrijfspanden en kantoorgebouwen. Op verzoek van de Luchthaven heeft de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat een bouwverbod opgelegd, dat op 28 juni 2007 weer is opgeheven. Chipshol heeft als gevolg van dat bouwverbod schade geleden omdat zij haar bouwplannen niet kon realiseren.
Schadeloosstelling Chipshol
Op grond van artikel 50 van de Luchtvaartwet heeft Chipshol recht op een schadeloosstelling daarvoor.
De rechtbank Haarlem heeft op 30 januari 2008 (ECLI:NL:RBHAA:2008:BC2989) de Luchthaven veroordeeld tot betaling aan Chipshol van een bedrag van € 16 miljoen.
De Hoge Raad heeft op 19 februari 2010 (ECLI:NL:HR:2010:BK4476) in het tegen die uitspraak ingestelde beroep in cassatie geoordeeld dat de beslissing van de rechtbank niet in stand kon blijven, omdat verschillende klachten van Chipshol en van de Luchthaven over de omvang van de schade gegrond zijn. Op deze punten moet het hof Amsterdam opnieuw beslissen.
Mogelijke vermindering schadeloosstelling
Op grond van artikel 55 van de Luchtvaartwet dient de schadeloosstelling voor Chipshol echter te worden verminderd met het voordeel (een eventuele waardevermeerdering van de gronden) dat zij mogelijk heeft genoten als gevolg van het opheffen van het bouwverbod op 28 juni 2007. Dit heeft de Hoge Raad in zijn arrest van 19 februari 2010 eveneens beslist. Ook dit punt, wat dat eventuele voordeel betekent voor de door de Luchthaven aan Chipshol te betalen schadevergoeding, moet door het hof Amsterdam worden onderzocht.
Deskundigenonderzoek
Achterhaald moet nu worden welke waarde in het economische verkeer het Groenenberg-terrein op 28 juni 2007 verkreeg als gevolg van de opheffing van het bouwverbod.
Het hof wil zich daarover laten voorlichten door drie deskundigen. Dit moeten andere deskundigen zijn dan die de rechtbank al over de schade door het bouwverbod hebben geadviseerd.
Chipshol en de Luchthaven Schiphol mogen nu deskundigen voorstellen. Zouden zij over het nieuwe team van deskundigen geen overeenstemming kunnen bereiken, dan kiest het hof.
Overige geschilpunten
Het hof heeft in zijn eerste tussenarrest van 27 december 2011 (ECLI:NL:GHA:2011:BU9331) al beslist dat de schadeloosstelling voor Chipshol niet hoeft te worden verminderd wegens ‘eigen schuld’ omdat zij geen nieuwe bouwaanvraag heeft ingediend na opheffing van het bouwverbod.
In dat tussenarrest besliste het hof ook dat de Luchthaven nog getuigen mag doen horen over de vraag of Chipshol haar schade al gedeeltelijk vergoed heeft gekregen in schikkingen met de provincie Noord-Holland en de gemeente Haarlemmermeer.
ECLI:NL:GHAMS:2014:2628