Na aanpassing van de DSB-compensatieregeling is het gerechtshof Amsterdam van mening dat deze redelijk is. Daarom heeft het hof de aangepaste regeling verbindend verklaard. Het gerechtshof Amsterdam heeft dit vandaag in een einduitspraak beslist.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Redelijkheid
De procedure gaat over het verzoek om de DSB-compensatieregeling verbindend te verklaren voor alle klanten van de failliete DSB Bank. Het verzoek is ingediend door de curatoren van DSB Bank en een aantal belangenorganisaties en verzekeraars. Bij de beoordeling van het verzoek is een belangrijke vraag of de compensatieregeling redelijk is.
Tussenuitspraak hof
In zijn tussenuitspraak van 13 mei 2014 heeft het hof geoordeeld dat de compensatie niet redelijk is voor klanten die koopsompolissen hebben afgenomen en voor klanten aan wie méér krediet is verstrekt dan volgens destijds geldende normen mocht. Voor het hof woog bij dat oordeel zwaar dat uit rapporten is gebleken dat DSB Bank het belang van de klant stelselmatig ondergeschikt heeft gemaakt aan haar eigen commerciële belangen. Verder was het voor het hof een belangrijk punt dat zoveel mogelijk klanten van DSB Bank de aangeboden vergoeding aanvaardbaar zullen vinden, ook al wordt niet hun volledige schade vergoed. Dit, opdat zij geen gebruik zullen maken van het recht om uit de regeling te stappen (door een ‘opt-outverklaring’ in te dienen). Het hof had daarom in de tussenbeschikking van 13 mei 2014 een aantal verbeteringen gesuggereerd. De curatoren, de belangenorganisaties en de verzekeraars hebben in reactie daarop de compensatieregeling op diverse punten aangepast.
Koopsompolissen
Wat betreft de koopsompolissen is (in de aangepaste regeling) de compensatieregeling verbeterd voor klanten met meerdere koopsompolissen en voor klanten van wie koopsompolissen zijn afgekocht en vervangen door nieuwe koopsompolissen. Ook de rente die wordt betaald over de compensatie is voor de meeste klanten verhoogd.
Kredieten
De compensatie voor klanten aan wie destijds teveel krediet is verstrekt (overkreditering), en die later méér zijn gaan verdienen, is ook verbeterd.
Andere aspecten
Het verschil dat bij effectenleaseproducten wordt gemaakt tussen klanten die wel en klanten die niet vóór 1 september 2010 bij DSB Bank hebben geklaagd, is blijven bestaan. De redenen voor dat verschil zijn wel beter uitgelegd.
De rol van de verzekeraars is verduidelijkt. Klanten met een beleggingsverzekering van SRLEV die gebruik maken van de compensatie kunnen SRLEV nog steeds aanspreken voor eventuele fouten die SRLEV zelf, als aanbieder van de verzekering, heeft gemaakt.
ECLI:NL:GHAMS:2014:4560