Op snelwegen en provinciale wegen in Duitsland wordt in de toekomst tol geheven. De Bondsraad, de Duitse Eerste Kamer, heeft vrijdag ingestemd met de plannen van minister Alexander Dobrindt van Verkeer. Eerder had de Bondsdag, de Duitse Tweede Kamer, haar goedkeuring aan de invoering van de tol gehecht.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
De tol moet volgend jaar ingaan. Volgens de plannen komen er drie tarieven voor een vignet van tien dagen. Voor de schoonste auto’s moeten buitenlandse automobilisten 5 euro neertellen voor zo’n vignet. Er komt een middentarief van 10 euro en de zwaarste vervuilers gaan 15 euro voor tien dagen betalen.
Duitse automobilisten moeten een jaarvignet aanschaffen, maar worden volledig gecompenseerd via een verlaging van de wegenbelasting.
Meebetalen
De Beierse christendemocraten, waartoe Dobrindt behoort, waren de grote voorstander van invoering van tol voor buitenlandse automobilisten op Duitse wegen. Zij vinden dat die moeten meebetalen aan het onderhoud.
De CSU wist haar christendemocratische zusterpartij CDU van bondskanselier Angela Merkel en de sociaaldemocraten van de SPD, die aanvankelijk veel gereserveerder waren, te overtuigen.
Dobrindt denkt met de tolheffing 513,6 miljoen euro per jaar binnen te halen, maar de tegenstanders van de tolplannen in Duitsland denken dat dat veel minder zal zijn.
Nederland
Nederland is tegen de tolheffing die Duitsland gaat invoeren, stelt minister Melanie Schultz (Infrastructuur en Milieu) vrijdag in een reactie.
Het introduceren van dit tolvignet betekent een nieuwe barrière voor grensoverschrijdend verkeer, zegt de minister. ”De plannen duperen Nederlanders die in Duitsland rijden, terwijl Duitsers zelf worden gecompenseerd via een lagere wegenbelasting”, aldus Schultz.
“We kijken uit naar de reactie van eurocommissaris Bulc hierop. Dat oordeel is van belang voor de verdere stappen die we samen met andere buurlanden kunnen nemen om dit tegen te houden.”
Teleurstellend
Het is ”heel teleurstellend” dat Duitsland definitief kiest voor tol op de Autobahnen en Bundesstrassen, zegt directeur Karel Groen van de Eems Dollard Regio. Dat is de samenwerking van de grensstreken in Noord-Nederland en Noordwest-Duitsland.
”De tol is een heilloze weg. In de grensregio is enorm veel tegenstand. Duitsers zijn bang dat het ze geld kost op het gebied van inkoop en toerisme”, aldus Groen vrijdag.
Niet alleen buurlanden zijn fel gekant tegen de tol. Ook in drie Duitse deelstaten die aan een ander land grenzen (Noord-Rijnland-Westfalen, Baden-Württemberg en Rijnland-Palts) is er veel verzet tegen de plannen.
Maar met de instemming van de Bondsraad zijn de tegenstanders uitgespeeld in Duitsland. Wel lopen er nog zaken bij de Europese Commissie in Brussel en het Europees Hof van Justitie in Luxemburg. ”Alleen daar hebben we nog hulp te verwachten”, zegt Groen.
Gediscrimineerd
Groen heeft er vooral moeite mee dat Duitsers de tol wel vergoed krijgen en buitenlanders niet. ”Wij worden gediscrimineerd.” Hij vreest ook voor de veiligheid. ”Mensen die iets verder van de grens wonen, rijden nu bijvoorbeeld over de A1, de A37 of de A7 naar Duitsland. Stel dat iedereen straks over smalle binnenweggetjes gaat. Dat wordt gevaarlijk met bijvoorbeeld mensen die oversteken.”
Volgens Groen zijn de sociaaldemocraten in de Duitse regering ook tegen, maar was de tol een belangrijke eis van de Beierse christendemocraten. ”Van onze premier weet ik dat zelfs bondskanselier Merkel tegen de tol is. Het is natuurlijk politiek, ze moest hiermee instemmen.”
Europese Commissie
De Europese Commissie wacht met een standpunt totdat de wet in Duitsland officieel wordt gepubliceerd, aldus een woordvoerder. Deskundigen gaan zich dan over de tekst buigen en die zeer scherp bekijken.
Commissaris Bulc benadrukte herhaaldelijk dat buitenlanders niet direct of indirect gediscrimineerd mogen worden. Ze uitte kritiek op een concept van het tolplan.