Eigenaren van fysieke marktplaatsen moeten er op toezien dat er geen namaakproducten van bekende merken worden verkocht op hun markt.
Dat heeft het Europese Hof van Justitie donderdag bepaald in een zaak die onder meer door kledingbedrijven Tommy Hilfiger, Lacoste en de in Utrecht gevestigde groothandel Urban Trends Trading was aangespannen tegen de eigenaar van een markthal in Praag.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
De kledingmerken en distributiebedrijven waren naar de rechter gestapt om te vragen of de uitbater van de markt kan worden verplicht de kooplieden te verbieden om de nepmerken te verkopen. Het Hof beantwoorde die vraag instemmend, omdat het als inbreuk op intellectuele eigendomsrechten kan worden aangemerkt.
Internet
Eerder oordeelde het Hof al dat de verkoop van nagemaakte merkproducten op internet illegaal is. Die zaak was aanhangig gemaakt door cosmeticabedrijf l’Oréal.
“Ook de exploitant van een fysieke marktplaats worden verplicht de door de marktkramers gemaakte merkinbreuken te doen staken en maatregelen te nemen om nieuwe inbreuken te voorkomen”, aldus het Hof.