Nederlandse bedrijven boeken summier vooruitgang in de transparantie over de impact van hun bedrijfsvoering op milieu, mensenrechten en werknemerszaken. Zo blijven zorgverzekeraars en ICT-bedrijven nog vaag over hun prestaties op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Banken doen het juist erg goed. ABN AMRO is het meest transparante bedrijf. Ook Philips, de Rabobank, Akzo Nobel, Shell, Unilever, DSM, de ING Groep en TNT behoren tot de top.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Een en ander blijkt uit de Transparantiebenchmark 2005, een jaarlijks onderzoek naar de transparantie van de maatschappelijke jaarverslaggeving van 179 grote bedrijven, uitgevoerd door adviesbureau Berenschot in opdracht van staatssecretaris Van Gennip (Economische Zaken). Van Gennip: “Er wordt in de jaarverslagen voorzichtig vooruitgang geboekt in de transparantie over mvo. Opvallend is dat de banksector met kop en schouders uitsteekt boven de andere sectoren. En verder is het aantal bedrijven dat melding maakt van een gedragscode verdubbeld.”
Snelste stijger op de ladder is Ahold. Ook aardappelzetmeelbedrijf AVEBE, agrarisch handelsbedrijf ABCTA, Akzo Nobel en Fortis hebben de transparantie van de maatschappelijke informatie sterk verbeterd ten opzichte van 2004. In totaal zijn er meer stijgers dan dalers op de lijst. Beursgenoteerde bedrijven stijgen sneller dan niet-beursgenoteerde.
Voor het eerst zijn dit jaar ook de resultaten per sector bekeken. Binnen sectoren zijn soms grote verschillen per bedrijf te zien. Opvallend is dat de banksector met kop en schouders boven het gemiddelde uitsteekt. Drie banken behoren tot de voorhoede. ICT-bedrijven en zorgverzekeraars doen het gemiddeld een stuk slechter, maar VGZ-IZA eindigt juist weer hoog op de transparantiebenchmark.
In de benchmark worden de jaarverslagen van de 100 grootste beursgenoteerde en 79 grootste niet-beursgenoteerde Nederlandse bedrijven beoordeeld op transparantie op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Vorig jaar vond het onderzoek voor het eerst plaats. Tegelijk met de transparantiebenchmark voor bedrijven verschijnt ook een benchmark onder 25 maatschappelijke organisaties. Hieruit blijkt dat Natuurmonumenten en Amnesty International het best scoren.
Transparantiebenchmark 2005 deel 1: Bedrijven Ministerie van Economische Zaken
Transparantiebenchmark 2005 deel 2: Maatschappelijke organisaties Ministerie van Economische Zaken