Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) constateert een enorme toename van de hoeveelheid meldingen rondom oneerlijke handelspraktijken door middel van telefonische verkoop. Dat blijkt uit eigen onderzoek van ACM via haar consumentenloket ConsuWijzer.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Toename oneerlijke praktijken via telefoon
Consumenten worden in toenemende mate telefonisch geworven met een zogenaamde aanbieding voor vakanties, kortingsacties cashback en prijsvragen. In het eerste halfjaar van 2018 ontving het loket ConsuWijzer meer dan 30.000 vragen en meldingen. De ACM ontving via haar loket Consuwijzer de afgelopen maanden honderden meldingen van consumenten welke slachtoffer waren geworden van oneerlijke praktijken via telefonische werving gevolgd door agressieve incasso. Consumenten die alleen hebben ingestemd met het ontvangen van informatie worden sterk onder druk gezet om te betalen. ACM waarschuwt consumenten die worden gebeld door een partij om zich zelf een hoop ellende te besparen door telefoongesprekken direct te beeindigen, nee te zeggen en absoluut geen rekeningen te betalen.