De Chinese economie groeit explosief. In het eerste kwartaal van 2018 met maar liefst 6,8 procent en in het tweede kwartaal 6,7 procent. Dit zijn gigantische getallen in de wetenschap dat China de grootste economie ter wereld heeft. De gemeten groei gaat over het bruto binnenlands product, maar is ook een andere indicator voor bedrijfsgroei in het land: het aantal registraties van handelsmerken. China verdubbelde de afgelopen twee jaar het aantal aanvragen in buitenlandse registers. CompuMark ontdekte deze cijfers na onderzoek in samenwerking met SAEGIS®, de grootste handelsmerkendatabase ter wereld. Voor het rapport ‘Chinese brands go global’ werden 62,6 miljoen handelsmerken in 186 registers van meer dan 200 landen onderzocht in de periode van 2014 tot 2017.
Chinees handelsregister
China heeft het grootste nationale handelsregister ter wereld. In 2017 werden 5,2 miljoen aanvragen gedaan, wat ongeveer tien keer zoveel is als bij de nummer twee (Verenigde Staten). In de eerste week van september waren er al meer dan 116 duizend aanvragen ingediend. Dat er steeds meer aanvragen voor de Chinese markt worden gedaan, is geen verrassing. Al 20 jaar op rij wordt het record verbroken. Met meer dan 1,4 miljard consumenten (19% van de wereldbevolking) in het land is het ook niet zo gek dat internationale merken staan te popelen om deze markt betreden.
Ontdekkingstocht buiten Chinese grenzen
Het aantal Chinese merken in eigen land groeit explosief, ook de merken die buiten de eigen grenzen opereren. Uit het onderzoek van CompuMark blijkt dat China van nummer tien (2014) naar nummer twee (2017) is verschoven als het gaat om aantal merkaanvragen in het buitenland. In dit jaar stoot het naar verwachting zelfs de Verenigde Staten van de koppositie.
In concrete getallen betekent dit dat China in 2017 verantwoordelijk was voor 120.000 aanvragen, waarvan de meeste (50.000) in de Verenigde Staten werden gedaan.
Groeispurt
Vier jaar geleden zag de Chinese merkensector er een beetje anders uit. Er was een bescheiden aantal Chinese merkhouders die een sprong over de grens durfde te wagen. De groei was stabiel, maar niet spectaculair. De Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië en Frankrijk vormden een stevige top vijf op het gebied van aanvragen voor buitenlandse handelsmerken. 2018 is een heel ander jaar. Chinese aanvragers dienen nu in aanzienlijke aantallen over de hele wereld in, in 2017 deden ze 120.000 over de grens, waarmee het aantal buitenlandse aanvragen in de afgelopen twee jaar bijna verdubbelde.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Naast een groot verschil in de aantallen, vindt er ook een verschuiving plaats in de regio waar Chinese merkhouders hun aanvraag doen. Waar het in het verleden zo dicht mogelijk bij huis bleef (Zuidoost-Azië), is nu de Verenigde Staten de belangrijkste markt.
Categorieën
Door de productcategorieën te bekijken en vergelijken, krijgen we inzicht in de belangrijkste producten die van China worden geëxporteerd. In 2017 was categorie 9 het meest gebruikt, dit omvat elektronica en elektrische apparatuur. Chinese aanvragers hebben in 2017 bijna 30.000 aanvragen voor buitenlandse handelsmerken ingediend in categorie 9. De tweede meest gebruikte categorie was nummer 25: kleding en schoenen. En nummer drie op de lijst was categorie 11, waarin verlichtings-, verwarmings-, kook- en koelapparatuur zit.
Conclusie
Doordat het aantal consumenten in China nog steeds aanzienlijk groeit, kan het land door internationale merkhouders niet worden genegeerd. Het nationale handelsmerkregister van het land is nog nooit zo sterk geweest. Als we kijken naar de ontwikkelingen in de afgelopen vier jaar, dan heeft zich een evolutie plaatsgevonden in de wereld van merkregistraties. Met een dominant China kan er de komende vier jaar van alles gebeuren. Het is het begin van een nieuw tijdperk.
Geschreven door Robert Reading, directeur CompuMark, een merk van Clarivate Analytics