Rood&Burgh Verzekeringen uit Haarlem moet aan voormalig klanten ruim € 10.000 betalen. De adviseur heeft verzuimd zijn klanten tijdig te melden dat de financiering voor hun nieuwe woning mogelijk niet tijdig zou rondkomen. Dat blijkt uit een uitspraak en bindend advies van het Kifid 25 april 2019.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Adviseur draait op voor boete niet-nakomen koopovereenkomst
Toen dit bewaarheid werd, leden de klanten schade, onder meer omdat ze een boete moesten betalen voor het niet-nakomen van de koopovereenkomst. De geschillencommissie van Kifid bepaalde in een bindende uitspraak dat de adviseur moet opdraaien voor de schade.
Financiering regelen
Twee klanten vroegen begin juli 2017 aan de adviseur de financiering voor de aankoop van hun nieuwe woning te regelen. Hun eigen woning was al verkocht en zou in oktober worden overgedragen aan een nieuwe eigenaar. Zelf zouden ze medio september eigenaar worden van het nieuwe huis wanneer de financiering tijdig rond zou komen.
In juli en augustus was er regelmatig contact tussen de klanten en de adviseur. Op 9 augustus vroeg de klant per e-mail of de aangevraagde financiering rond is, omdat de ontbindende voorwaarden op 22 augustus zouden aflopen. Ze kregen daarvoor uiteindelijk verlenging tot 1 september, omdat sprake was van enige vertraging.
Achterstand banken
Aan de verkopende makelaar meldde de adviseur eind augustus per e-mail dat de stukken op dat moment werden beoordeeld en een positieve beoordeling geen probleem zou zijn, gezien de aanvraag en aangeleverde stukken. “Echter de banken hebben op dit moment veel achterstanden, waardoor aanvragen een veel langere doorlooptijd hebben.”
Enkele dagen later meldde de adviseur aan de verkopende makelaar per e-mail dat de stukken akkoord waren bevonden. “Ik zal het bindend voorstel later deze week ontvangen. De bankgarantie zal ik laten stellen.” Dit laatste bleek niet op de afgesproken datum van 5 september geregeld te zijn; maar pas op 11 september. De overdracht stond precies een week later gepland.
Geen hypotheekstukken
Toen de notaris op 13 september de hypotheekstukken nog niet had ontvangen, werden kopers verzocht dat met spoed te regelen. Hun adviseur bleek dit niet op tijd voor elkaar te hebben gekregen, waarop de verkopende heeft aangegeven dat de kopers nog tot 27 september de tijd kregen de koopovereenkomst na te komen, op straffe van een boete van ruim € 8.000. Uiteindelijk is de hypotheekakte van de nieuwe woning pas op 9 oktober gepasseerd en moesten de kopers de boete betalen.
Communicatie
Volgende de geschillencommissie mochten de kopers er gezien de communicatie die er is geweest tussen hen en hun adviseur en tussen de adviseur en er verkopende makelaar van uitgaan dat de financiering tijdig rond zou komen. Zij krijgen daarom een vergoeding voor de boete en voor extra huisvestings- en opslagkosten. Het tweetal had ook gevraagd om een vergoeding voor onder meer extra advieskosten; hierin is de geschillencommissie niet meegegaan.
Samenvatting uitspraak Kifid, Geschillencommissie Financiële Dienstverlening
nr. 2019-302 (mr. E.L.A. van Emden, voorzitter, prof. mr. M.L. Hendrikse, mr. R.J. Paris, leden en mr. D.W.Y. Sie, secretaris)
Zorgplicht Adviseur. Tussen Consument en de Adviseur is een overeenkomst van opdracht tot stand gekomen voor bemiddeling/advies bij een financieringsaanvraag. Consumenten menen dat zij door de ten onrechte gewekte verwachtingen door de hypotheekadviseur schade hebben geleden. Daartoe stellen Consumenten dat de Adviseur hen erop had moeten wijzen dat de financiering (mogelijk) niet tijdig rond zou zijn en de gevolgen hiervan. De Commissie heeft opgemerkt dat de Adviseur in letterlijke bewoordingen in een e-mail aan Consumenten heeft verklaard dat de ‘stukken akkoord zijn bevonden’ en dat hij later die week een bindend voorstel verwachtte. Hierdoor bestond er geen twijfel bij Consumenten over de tijdige totstandkoming van de financiering. Daarbij heeft de Adviseur ter zitting verklaard dat de geldverstrekker de financieringsaanvraag nooit goed had mogen keuren. De Commissie overweegt dat de Adviseur toerekenbaar tekort is geschoten in zijn dienstverlening. Consumenten hebben meerdere kostenposten gevorderd, te weten: de boete, de extra kosten voor de notaris, woonkosten, advieskosten van de nieuwe adviseur en kosten voor de bestede tijd aan contact over de financiering. Een gedeelte van deze kostenposten acht de Commissie niet toewijsbaar. Daarom wijst de Commissie de vordering van Consumenten gedeeltelijk toe.