Facebook doet op dit moment voldoende om nepadvertenties op haar sociale media platformen te weren, maar moet wel persoonsgegevens afgeven van de partij(en) die deze advertenties plaatsen aan AVROTROS. Zo oordeelt de voorzieningenrechter in een kort geding dat AVROTROS en een presentator van EenVandaag hadden aangespannen na het verschijnen van nepadvertenties eind maart en begin april.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
In deze ‘celeb-bait’ advertenties lijkt het alsof de presentator investeringen in Bitcoin adviseert, maar mensen die hierop ingaan raken hun geld kwijt. Volgens AVROTROS deed Facebook onvoldoende om deze advertenties te weren.
Facebook maakte echter duidelijk dat ze zich op dit moment voldoende inspant om deze advertenties tegen te gaan. Zo screent ze vooraf advertenties voor cryptovaluta en heeft ze een speciaal technisch team ingericht om nepadvertenties tegen te gaan, het zogenaamde anti ‘Anti-Cloaking Team’.
Ook blokkeert Facebook overtredende accounts direct en spant ze juridische procedures aan tegen mensen die de regels overtreden.