NHG vindt het, net als adviseurs en geldverstrekkers, belangrijk om tijdens het advies- en acceptatietraject aandacht te hebben voor de impact van de coronacrisis. Met als doel dat een verantwoorde financiering mogelijk blijft voor de consument. Op dit moment zijn er verschillende werkwijzen in omloop. NHG roept op tot een uniforme aanpak. Dit geeft duidelijkheid voor de consument en houdt het adviestraject zo eenvoudig mogelijk.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Samen met een groot deel van de markt hebben wij daarom een corona vragenlijst opgesteld. De vragen richten zich op de bestendigheid van het inkomen en de betaalbaarheid van de hypotheeklasten voor de consument. NHG spoort hypotheekverstrekkers aan gebruik te maken van deze vragenlijst of deze te accepteren naast het gebruik van hun eigen vragenlijst.
De vragenlijst biedt klant en adviseur extra ruimte om aan te geven waarom een aanvraag verantwoord is. Daarmee willen we voorkomen dat consumenten die in getroffen branches werkzaam zijn per definitie geen toegang krijgen tot de hypotheekmarkt. Iedere geldverstrekker past natuurlijk eigen acceptatiebeleid toe op de antwoorden. NHG vertrouwt erop dat een geldverstrekker aandacht besteed aan de coronacrisis tijdens het acceptatieproces. Dit controleren we niet en verliesdeclaraties worden hier niet op gekort. We richten wel monitoring in, zodat we afwijkingen van het gemiddeld percentage achterstandsmeldingen tijdig kunnen signaleren. Indien nodig kijken we samen met een geldverstrekker hoe we klanten beter kunnen helpen.