De rechtbank heeft vier uitspraken gedaan met betrekking tot bestuurlijke boetes die de Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft opgelegd aan de vier telecomaanbieders KPN, Ziggo, T-Mobile en Tele2. Volgens de ACM hebben de telecomaanbieders met hun aanbiedingen op hun websites (of die van hun submerken) misleidende informatie geplaatst of relevante informatie weggelaten.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Onduidelijk
In één geval was niet duidelijk wat de kortingsvoorwaarden voor een mobiel abonnement waren. In andere gevallen was er gesuggereerd dat het om een onbeperkt abonnement ging terwijl er niettemin beperkingen bleken te gelden. In alle vier de gevallen was verder niet op de eerste pagina van de aanbieding duidelijk dat er bij de abonnementskosten eenmalige kosten kwamen
Matiging
De rechtbank stelt de ACM in het gelijk, maar ziet wel aanleiding voor een beperkte matiging van de miljoenenboetes. Reden hiervoor is dat dit de eerste zaken zijn waarin het hogere boetemaximum geldt en de ACM niet concreet heeft gemaakt in welke omvang consumenten waren misleid.
Twee aanbieders hadden nog aangevoerd dat de ACM de met de “Uitgangspunten transparante aanbiedingen telecomaanbieders” vergelijkbare “Aandachtspunten voor handhaving van prijstransparantie in de reisbranche” anders uitlegt.
Volgens hen levert dit verboden discriminatie op. Die stelling heeft de rechtbank verworpen. Daarbij is de rechtbank voorts ingegaan op wat onder “de gemiddelde consument” moet worden verstaan.
ECLI:NL:RBROT:2021:780
ECLI:NL:RBROT:2021:784
ECLI:NL:RBROT:2021:782
ECLI:NL:RBROT:2021:787