Een Amsterdamse drogisterij moet een consument het aankoopbedrag (ruim 476 euro) van twee flessen parfum terugbetalen die hij via de website van de drogisterij kocht. Dat hij de parfums opende om te testen maakt niet dat hij die niet mocht retourneren oordeelt de kantonrechter.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Volgens de drogisterij valt parfum in een van de uitzonderingscategorieën van producten die een consument niet kan retourneren als ze zijn gebruikt zoals tandenborstels. De kantonrechter gaat daar niet in mee. Dat de drogisterij geopende parfums mogelijk niet meer kan verkopen doet niets af aan de consumentenbescherming.
De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering als het product is gebruikt om de kenmerken ervan te beoordelen. Eenmaal parfum sprayen is daarvan een voorbeeld. Door testers mee te sturen had de drogisterij dit kunnen voorkomen. Nu die ontbraken, is de consument niet aansprakelijk voor waardevermindering.