Het kabinet wil parkeertarieven afhankelijk maken van de milieuprestaties van auto’s. Gemeenten moeten schone auto’s vanaf 1 januari 2007 goedkoper kunnen laten parkeren dan auto’s die veel brandstof verbruiken, veel fijn stof uitstoten of lawaai maken. Dat schrijft staatsecretaris Van Geel in een brief die hij gisteren aan de Kamer heeft gestuurd. Om ‘gedifferentieerde parkeertarieven’ mogelijk te maken, wordt de Gemeentewet aangepast.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Gedifferentieerde parkeertarieven kunnen onder meer een bijdrage leveren ‘aan het lokale klimaatbeleid door op de CO2-uitstoot (zuinigheid, brandstof) van de voertuigen te sturen. Zeker zo belangrijk is dat de maatregel een bijdrage kan leveren aan de verbetering van de lokale luchtkwaliteit, wat in veel gemeenten momenteel een urgent probleem is’, aldus Van Geel. Met lokale maatregelen kan het effect van de kabinetsmaatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren, worden vergroot.
In Zweden is al ervaring opgedaan met gedifferentieerde parkeertarieven. In Zweedse steden kunnen auto’s op bio-ethanol en biogas, hybride auto’s en zeer zuinige auto’s op bepaalde uren gratis parkeren in gemeentelijke parkeerparken. ‘Mede door deze maatregel is het aandeel Zweedse auto’s dat op biobrandstoffen rijdt relatief hoog’, zo schrijft de staatssecretaris.
Het kabinet wil de Gemeentewet per 1 januari 2007 aanpassen. VROM werkt hieraan samen met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksaangelegenheden (BZK), dat over de wet gaat. De Vereniging van Nederlandse Gemeeenten (VNG) wordt hierbij betrokken. Het kabinet wil zodra de Gemeentewet is aangepast, proefprojecten starten om meer ervaring op te doen met gedifferentieerde parkeertarieven.
Kamerbrief, Ministerie van VROM