Vanaf vandaag 1 maart gelden er nieuwe regels voor het veilig vervoeren van kinderen. Deze regels komen er op neer dat kinderen (iedereen onder de 18 jaar) kleiner dan 1,35 meter in een goedgekeurd kinderzitje moeten worden vervoerd. Volwassenen en kinderen groter dan 1,35 meter moeten de autogordel om en mogen zonodig ook een kinderzitje (zittingverhoger) gebruiken.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Meer informatie over de nieuwe regels vindt u op de speciale website van Verkeer en Waterstaat: www.kinderzitjes.nl.
Uitzonderingen voor praktische haalbaarheid
Naast het heldere uitgangspunt (het vervoer van kinderen moet veiliger worden) zijn er ook uitzonderingen. In de bus of de taxi bijvoorbeeld, is een kinderzitje niet verplicht. En van ouders en pleegouders wordt verwacht dat ze voor hun eigen kind een kinderzitje in de auto hebben. Maar er rijden misschien ook wel eens andere kinderen mee. Voor hen kan niet altijd een kinderzitje aanwezig zijn. Bij dit soort incidenteel vervoer over beperkte afstand (dus niet op een vakantiereis) volstaat gebruik van de gordel op de achterzitplaatsen voor kinderen vanaf 3 jaar (maar niet de eigen kinderen). Als dit regelmatig voorkomt, is het veel veiliger om toch voor een of meer extra kinderzitjes te zorgen.
ECE-norm
Een kinderzitje moet goedgekeurd zijn volgens ECE-reglement 44/03 of 44/04. Dit vindt u op het keuringslabel of -sticker. Let daarbij vooral op de eerste regel. Daar moet dus ofwel R44/03 of R44/04 staan.
Kies voor veilig vervoer, niet voor de uitzondering
Let wel: uitzonderingsmogelijkheden zijn in de regels opgenomen om bestuurders niet strafbaar te maken in gevallen waarin redelijkerwijze niet van hen verlangd kan worden dat ze voor het kind dat zij op dat moment vervoeren een goedgekeurd kinderzitje bij zich hebben. Oftewel: om het voor mensen die kinderen vervoeren praktisch haalbaar te maken. Bij het gebruikmaken van uitzonderingsgevallen worden concessies gedaan aan de veiligheid van de kinderen. Ouders en anderen die kinderen vervoeren doen er dus goed aan niet de randen te verkennen van de uitzonderingsmogelijkheden, maar om als het even kan voor de meest veilige manier van vervoer te kiezen.
Dossier Kinderzitjes (per 1 maart 2006), Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie
Vervoer kinderen veiliger per 1 maart 2006, Rechtennieuws.nl