Het CBP kan zich niet in alle opzichten vinden in de voorgenomen implementatie van het OV-chipkaartsysteem. In een brief aan de NS en andere betrokken partijen wijst het CBP erop dat in het huidige plan de gegevens over individuele gebruikers van een op naam gestelde OV-chipkaart en over hun reisgedrag ter beschikking komen van vervoerders, ook in gevallen waarin het door de vervoerders beoogde gebruik van deze gegevens niet is toegestaan.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
De bezwaren spitsen zich toe op twee punten: het gebruik door vervoerders van reisgegevens bij op naam gestelde OV-chipkaarten voor serviceverlening en voor marketingdoeleinden. Het CBP realiseert zich dat nog niet alle beslissingen rond de inrichting van het OV‑chipkaartsysteem definitief zijn. Juist daarom wijst het op de noodzaak het systeem zó in te richten dat het functioneert in overeenstemming met de eisen van de Wet bescherming persoonsgegevens (WBP). In de begeleidende notitie Privacy en de OV-chipkaart worden de voornaamste WBP-eisen toegelicht in de context van het OV-chipkaartsysteem.
Het CBP heeft zich in de afgelopen anderhalf jaar uitgebreid laten informeren over de werking van het OV-chipkaartsysteem. Met de belangrijkste partijen die bij de introductie van de OV-chipkaart zijn betrokken, is regelmatig overleg gevoerd over de effecten die gebruik van de kaart kan hebben op de persoonlijke levenssfeer. In de gesprekken met NS, en ook in de twee overleggen die het CBP heeft belegd met de OV‑bedrijven en TLS, het ministerie van Verkeer en Waterstaat en organisaties zoals de Consumentenbond, de ANWB en ROVER is de visie van het CBP aan de hand van de genoemde notitie besproken. Dit advies- en informatietraject is nu afgerond.
Privacy en de OV-chipkaart, CBP
‘NS schendt privacy van reizigers’, de Volkskrant
OV-chipkaart: onenigheid CBP en vervoerders, Bits of Freedom