Voor consumenten is de drempel om bij een conflict over een dienst op product naar een geschillencommissie te stappen, lager geworden. Dit meldt de Stichting Geschillencommissie voor Consumentenzaken in haar jaarverslag over 2005.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
In 2005 klopten bijna 12.990 consumenten aan bij een geschillencommissie. Dat is ruim 10 procent meer dan de 11.781 in 2004. Ondanks deze toename van het aantal Nederlandse geschillen, is de behandelingsduur in 2005 verder gedaald tot gemiddeld 5 maanden. In 2004 was een klacht gemiddeld 6,1 maanden in behandeling. In 4.606 geschillen deden de commissies een bindende uitspraak. In 1.900 gevallen werd de klacht van de consument gegrond verklaard.
De meeste klachten kwamen binnen bij de Geschillencommissie Energie en Water. Bij deze commissie steeg het aantal nieuwe klachten met ruim 68 procent. Andere geschillencommissies met veel nieuwe klachten zijn Telecommunicatie, Hypothecaire Financieringen en Voertuigen. Grote dalers zijn de Geschillencommissies Bankzaken, Reizen, Recreatie en Wonen.
www.geschillencommissie.nl
www.staiksterk.nl
Consumenten, Ministerie van EZ