Uit de evaluatie van de proef met langere en zwaardere vrachtwagencombinaties (LZV’s) blijkt dat LZV’s niet minder veilig zijn dan gewone vrachtwagens; ze gemiddeld voor dezelfde lading 33 procent minder brandstof gebruiken; ze zowel bedrijfseconomische als maatschappelijke voordelen opleveren en de emissies van uitlaatgassen nemen af met 3-5 procent. Daarnaast neemt de filedruk af met 1 procent en kan de kostprijs per tonkilometer teruglopen tot 25 procent. Ook blijkt uit de proef dat het aantal verkeersdoden en gewonden zal afnemen.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
De conclusies en aanbevelingen uit de proef met de LZV’s zijn besproken met de transportsector, branche- en consumentenorganisaties. Op dit moment worden alle adviezen bestudeerd en eind volgende maand geeft minister Peijs, na overleg met de wegbeheerders (gemeenten en provincies) in het Nationaal Mobiliteitsberaad, duidelijkheid over de toekomst van de langere en zwaardere vrachtwagencombinaties.
Sinds augustus 2004 loopt een proef met LZV’s in Nederland. LZV’s zijn vrachtwagencombinaties die bestaan uit standaard voertuigen maar die langer en eventueel zwaarder zijn dan conform het Voertuigenregelement is toegestaan maar die wel binnen wettelijke aslastbepalingen vallen. In de proef, waaraan meer dan 100 vrachtwagens meedoen en die nog loopt tot 1 november 2006, wordt de mogelijkheid geboden om onder een aantal strikte randvoorwaarden te rijden met combinaties met een maximaal treingewicht van 60 ton (normaliter: 50 ton) en een maximale lengte van 25,25 meter (normaal 18,75 meter).
Conclusies naar aanleiding van de proef:
- Door LZV’s kunnen 7 tot 31 procent van de reguliere rondritten met vrachtwagens met een laadvermogen groter dan 20 ton worden vervangen door LZV-vervoer. De potentiële omvang van het aantal LZV’s is hierbij 6.000-12.000. Deze LZV’s vervangen dan 8.000-16.000 reguliere combinaties.
- De introductie van LZV’s zorgt naar verwachting slechts voor een beperkte omgekeerde “modal shift” (dat vervoer van binnenvaart of spoor weer teruggaat naar wegvervoer). Grootschaliger toelating gaat ten koste van 0,2-0,3 procent van het binnenlands binnenvaartvervoer en 1,4-2,7 procent van het binnenlands vervoer per spoor.
- LZV’s zijn niet minder verkeersveilig dan reguliere vrachtwagens. LZV’s zorgen voor een beperking van het aantal voertuigen en gereden kilometers in Nederland en daarmee zou de verkeersveiligheid naar verwachting gelijkblijven of zelfs iets toenemen. Naarmate de kilometerbesparing groter wordt, zal het aantal doden en gewonden navenant afnemen. Verwacht wordt dat door de introductie van LZV’s per jaar het aantal doden afneemt met 4-7 en het aantal gewonden met 13-25.
- Doordat de inzet van LZV’s leidt tot een besparing van het aantal gemaakte ritten en daarmee het totaal aantal afgelegde kilometers in het binnenlands wegvervoer, wordt gemiddeld 33 procent minder brandstof verbruikt dan reguliere vrachtwagens die dezelfde lading zouden moeten vervoeren. Emissies van uitlaatgassen van wegvervoer in Nederland bij gelijk volume nemen hierdoor af met 3-5 procent.
- Het aantal files wordt door LZV-vervoer verkleind met circa 0,7 tot 1,4 procent.
- Hoewel de kostprijs per kilometer voor de LZV toeneemt met ca. 6,5 procent, kan er een kostenbesparing tot maximaal 25 procent bereikt worden door de grotere laadruimte per tonkilometer of laadeenheid.
- Door de besparing van het aantal ritten is er sprake van een kostenbesparing in het wegvervoer in de ordegrootte 1,8-3,4 procent.
- Uit de proef is gebleken dat deelnemers LZV’s flexibel kunnen inpassen in hun logistieke planning. Hierdoor treden geen grote wijzigingen op in de logistieke planning.
- Automobilisten ervaren weinig verschillen in veiligheidsbeleving tussen een LZV en een gewone vrachtwagencombinatie.
Naast positieve geluiden zijn er ook zorgen over de komst van LZV’s. Zo vragen de binnenvaartorganisaties aandacht voor een mogelijke verschuiving van lading van de binnenvaart naar de weg. Daarnaast bestaat de kans dat bij individuele terminals de levensvatbaarheid in het geding komt. De SWOV stelt dat de inzet van LZV’s gunstig is voor de verkeersveiligheid, mits deze geen modal shift ten gevolge hebben van schip naar LZV’s. 3VO en Stichting Natuur en Milieu hebben bedenkingen tegen LZV’s.