Met het onthullen van een levensgroot bierglas dat op z’n kop staat, lanceerde minister Hoogervorst een landelijke campagne om ouders meer bewust te maken van de risico’s van drinken op jonge leeftijd.
Het glas refereert aan de televisiespots bij de campagne, waarin kinderen gevangen zitten in omgekeerde bierglazen of lege breezerflesjes.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Invloed
De campagne van het Trimbos-instituut (in opdracht van het ministerie van VWS) geeft ouders de boodschap mee dat ze invloed hebben op het alcoholgebruik van hun opgroeiende kinderen. ‘We willen ouders bewustmaken van het belang om het drinken van hun kinderen zo lang mogelijk uit te stellen en ze ondersteunen bij opvoedingsproblemen die vastzitten aan alcoholgebruik bij jongeren’, aldus Hoogervorst.
Verbieden
Nederlandse jongeren drinken steeds meer en op steeds jongere leeftijd, zo blijkt uit onderzoek van het Trimbos-instituut. Jongeren die al vroeg beginnen met drinken hebben onder andere kans op hersenbeschadiging en op problemen met alcohol op oudere leeftijd. Er zijn sterke aanwijzingen dat een verbiedende houding van ouders leidt tot minder drankgebruik bij hun kinderen, aldus het Trimbos-instituut.
De campagne bestaat uit radio- en tv-spots, posters en een brochure met tips voor ouders. Deze tips staan ook op de website www.alcoholinfo.nl.