De Telegraaf Media Groep (TMG), PCM Uitgevers en Nationale Regiopers Dagbladen (NRp) hebben elk afzonderlijk een compliance-programma opgezet. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) verwelkomt dit initiatief, omdat het de kans op overtredingen van de wet verkleint. De toezichthouder benadrukt dat een compliance-programma niet dient ter vervanging van het reguliere toezicht van de NMa.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Een compliance-programma is, kort gezegd, een pakket van maatregelen en procedures om naleving van de Mededingingswet te verankeren in de bedrijfsvoering. De uitgevers stellen onder meer elk afzonderlijk een zogenaamde ‘compliance officer’ aan, die onafhankelijk opereert van de verkoopafdelingen en een proactieve rol zal vervullen bij het voorkomen, onderzoeken en beëindigen van mogelijke concurrentiebeperkingen.
PCM, TMG en NRp zijn de drie grootste spelers op het gebied van de verkoop van advertentieruimte in dagbladen aan landelijke adverteerders in Nederland. Op de Nederlandse dagbladenmarkt vertegenwoordigen zij een gezamenlijk marktaandeel van meer dan 70%. Vorig jaar werd in de media bekend dat de NMa onderzoek deed in de advertentiemarkt. Het tot nu toe verrichte onderzoek heeft onvoldoende aanwijzingen opgeleverd dat voortzetting van het onderzoek rechtvaardigen.
Media- en communicatiemarkten zijn een prioriteit van de NMa in 2007. De NMa blijft deze sector nauwlettend volgen.