Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) constateert dat de meeste regionale politiekorpsen kort voor de inwerkingtreding van de Wet politiegegevens (Wpg) niet toegerust waren op de eisen die deze nieuwe wet stelt.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Onder de sinds 1 januari 2008 geldende Wpg zijn de mogelijkheden voor verwerking van politie-informatie uitgebreid. Ter compensatie van de ruimere gegevensverstrekking binnen en door de politiekorpsen zijn in de Wpg waarborgen opgenomen.
Uit onderzoek van het CBP naar het functioneren van de zogenaamde politie-infodesk blijkt dat de meeste regionale politiekorpsen ten tijde van het onderzoek geen volledig beeld hadden van de wijzigingen die zij moeten doorvoeren om deze waarborgen te effectueren. Zij waren op dat moment ook niet voornemens wijzigingen door te voeren. Het CBP zal daarom bij een aantal regionale korpsen vervolgonderzoek doen.
Ten tijde van het onderzoek bleek ruim een kwart van de 25 regionale korpsen niet aan ‘logging’ van bevragingen uit het bijzondere register te doen. Het risico hiervan is dat niet te controleren valt of onbevoegden toegang hebben gezocht en gekregen tot de bijzondere politieregisters, die gevoelige persoonsgegevens bevatten. Van de korpsen die de bevragingen wel ‘loggen’ bleek het overgrote deel de ‘loggingen’ niet structureel te controleren. Het merendeel van de regionale politiekorpsen verklaarde tijdens het onderzoek geen audits te laten uitvoeren. Met de invoering van de Wpg is dit inmiddels wel een verplichting geworden.
Het CBP is de toezichthouder op de verwerking van persoonsgegevens door de politie. In de aanloop naar de inwerkingtreding van de Wet politiegegevens heeft het CBP onderzoek gedaan naar het functioneren van de infodesk binnen de regionale politiekorpsen en naar de waarborgen die de infodesk biedt voor de bescherming van persoonsgegevens. Het onderzoek was er op gericht zicht te krijgen op het functioneren van de infodesk en op de wijze waarop de wettelijke waarborgen voor de bescherming van persoonsgegevens worden gegarandeerd.
Opsporingsambtenaren kunnen met informatieverzoeken terecht bij de infodesk van hun korps. De infodesk heeft zowel binnen het eigen korps als door middel van contacten bij andere korpsen toegang tot verschillende politiegegevens. In de praktijk zijn de toegangsmogelijkheden van de infodesk tot afgeschermde politie-informatie steeds verder uitgebreid.