In het onderstaande rapport adviseert de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid om de beleidsvisie van de overheid op het medialandschap radicaal te wijzigen.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Het Nederlandse medialandschap is niet meer het beeld van ‘Hilversum en de vaderlandse pers’. Door de opkomst van commerciële radio en televisie, het internet en de snelle internationalisering en commercialisering van mediabedrijven verandert het medialandschap snel en ingrijpend. Technische ontwikkelingen verbinden oude nieuwe media en maken bijvoorbeeld televisie op het internet en radio op de mobiele telefoon mogelijk. En voorheen ‘gescheiden’ infrastructuren als kabel en telefoonlijnen concurreren met elkaar voor verspreiding van een explosief groeiend digitaal media-aanbod. Door de toegenomen invloed van Europese regelgeving in deze sector krimpt de bewegingsruimte van de Nederlandse overheid in deze snel veranderende en internationaliserende omgeving verder in. De beleidskaders van de overheid staan onder druk.
Focus op functies : uitdagingen voor een toekomstbestendig mediabeleid, WRR
Richard Nahuis, Marja Appelman, Machiel van Dijk, Ben Vollaard en Daniël Waagmeester (2005), Onderweg naar morgen, Een economische analyse van het digitaliserende medialandschap, CPB, Document 78
Volledige tekst
P. Larouche, I. van der Haar (2005), Een schets van het Europese mediabeleid, Webpublicatie 5, WRR
Volledige tekst
Nico van Eijk, Lodewijk Asscher, Natali Helberger, Jan Kabel (2005), De regulering van media in internationaal perspectief, Webpublicatie 6, WRR
Volledige tekst