Ministers Hirsch Ballin van Justitie en Ter Horst van Binnenlandse Zaken hebben onlangs een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gezonden dat het digitaal procederen bij de bestuursrechter (waaronder de belastingrechter) wettelijke basis gaat geven.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Burgers en bedrijven hoeven daardoor hun procesvoering niet langer uitsluitend via papier te laten verlopen. Ook regelt het wetsvoorstel de mogelijkheid om een rechtszitting te houden door middel van een videoconferentie (via videocamera of webcam). Hetzelfde geldt voor het ‘telehoren’ van een procespartij of getuigen of deskundigen door een bestuursrechter.
Momenteel verlopen binnen verschillende gerechten al diverse pilots met het digitaal procederen. Het wetsvoorstel treedt in werking op een bij Koninklijk Besluit te bepalen tijdstip.
Ministers Hirsch Ballin van Justitie en Ter Horst van Binnenlandse Zaken hebben onlangs het reeds aangekondigde wetsvoorstel Wet elektronisch verkeer met de bestuursrechter naar de Tweede Kamer gezonden. Dit wetsvoorstel gaat de wettelijke basis geven voor het digitaal procederen bij de bestuursrechter (waaronder de belastingrechter). Burgers en bedrijven hoeven daardoor hun procesvoering niet langer uitsluitend via papier te laten verlopen. Ook regelt het wetsvoorstel de mogelijkheid om een rechtszitting te houden door middel van een videoconferentie (bijvoorbeeld via videocamera of webcam). Hetzelfde geldt voor het ‘telehoren’ van een procespartij of getuigen of deskundigen door een bestuursrechter.
Het wetsvoorstel bevat onder meer een kader voor regels voor de beveiliging (omtrent de authenticiteit van de afzender, dat het processtuk onderweg niet onbevoegd is gewijzigd en dat het document door de geadresseerde daadwerkelijk is ontvangen) en technische kwaliteitseisen waaraan de elektronisch te verzenden documenten moeten voldoen, en ook over het horen van partijen op afstand.
Digitaal procederen heeft een aantal voordelen. De beschikbaarheid van digitale gedingstukken bevordert een efficiënter verloop van de beroepsprocedure en draagt daarmee bij aan de verkorting van de doorlooptijden. Elektronisch verzonden stukken kunnen eenvoudig worden bewaard en later weer worden geraadpleegd bij de behandeling van nieuwe beroepszaken. Verder bevordert de mogelijkheid tot het digitaal verzenden van een beroepschrift de toegankelijkheid van de bestuursrechtspraak, omdat het gebruik van elektronische communicatiemiddelen steeds populairder wordt.
Momenteel verlopen binnen verschillende gerechten (o.a. bij de rechtbanken Rotterdam, Dordrecht en Breda) al diverse pilots met het digitaal procederen. Het wetsvoorstel treedt in werking op een bij Koninklijk Besluit te bepalen tijdstip.
Opmerking
De Raad voor de Rechtspraak heeft een kritische kanttekening geplaatst bij de bepaling in het wetsvoorstel over de videoconferentie. De regering wil de nadere regels hiervoor in een beleidsregel vastleggen. De Raad stelt echter dat dit zou moeten gebeuren in de wet, omdat de definitie van videoconferentie niet valt onder de omschrijving van ‘elektronisch berichtenverkeer’.