De Nederlandse Energie Maatschappij moet stoppen met reclames waarin Maurice de Hond optreedt. De opiniepeiler heeft een te groot gezag als onafhankelijk deskundige en mag daarom niet specifiek een product aanprijzen.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Dat heeft de Reclame Code Commissie bepaald, schrijft de Volkskrant woensdag. Het energiebedrijf was toch al van plan half augustus met de reclame te stoppen, maar gaat wel in beroep.
Beparen
In de reclame zegt De Hond dat 94 procent van de Nederlandse huishoudens geld kan besparen door van energieleverancier te veranderen. De opiniepeiler treedt op in spotjes op televisie en radio, en is ook te zien in advertenties in kranten en op internet.
De Reclame Code Commissie vindt dat de adverteerder daarbij gebruikmaakt van het vertrouwen dat De Hond geniet ‘bij een belangrijk deel van het televisiekijkend publiek’. Het bedrijf is daarom gevraagd te stoppen met de reclame.
Hoewel de energieleverancier de reclame halverwege deze maand al zou staken, gaat het bedrijf tegen de uitspraak van de commissie in beroep omdat het in de toekomst bekende Nederlanders wil blijven inzetten.
Verbaasd
De Hond reageert verbaasd op de uitspraak. Hij wijst er in de krant op dat hij in zijn onderzoek niet in alle gevallen concludeert dat de Nederlandse Energie Maatschappij de goedkoopste is. “In reclames wordt zo vaak verwezen naar onafhankelijk onderzoek. Dat zou toch moeten kunnen?”
De Reclame Code Commissie kan geen boete opleggen. Wel kunnen media op basis van een uitspraak besluiten advertenties te weigeren.