De Rechtspraak onderzoekt of kinderen in echtscheidingszaken vaker een eigen vertegenwoordiger moeten krijgen. “Wij benoemen soms een advocaat of een psycholoog die zich alleen bezighoudt met de belangen van het kind”, zegt kinderrechter Irene Hinfelaar. “Omdat het kind erom vraagt of omdat wij denken dat ouders en kinderen tegenstrijdige belangen hebben, bijvoorbeeld in discussies over de omgangsregeling. Zouden we dat vaker moeten doen, en in welke situaties dan? Dat wordt momenteel bekeken.”
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Ombudsman
Zo’n zaakwaarnemer voor kinderen in problematische echtscheidingszaken is een van de aanbevelingen in het onderzoeksrapport De ondertoezichtstelling bij omgangsproblemen, dat de Nationale ombudsman en de Kinderombudsman dinsdag presenteerden. Als een echtscheiding zo’n strijd wordt dat de kinderen in de knel komen, kan de kinderrechter besluiten hen onder toezicht te stellen van een gezinsvoogd. Volgens het rapport is niet duidelijk of die zware maatregel wel effectief is. Gezinsvoogden van Bureau Jeugdzorg worden soms als partijdig ervaren door ouders, ze hebben te weinig deskundigheid om met hevige conflicten om te gaan of bieden te weinig hulp.
Bent u geschrokken van het rapport?
“Nee, ik heb het met belangstelling gelezen”, zegt Irene Hinfelaar namens de kinderrechters. “Ik vind het goed dat de ombudsmannen signaleren wat er beter kan en aanbevelingen doen, met name over de uitvoering van de ondertoezichtstelling. Daar gaan wij niet over, dat doet Bureau Jeugdzorg. Maar het is voor alle betrokkenen zinnig om nog eens goed naar uitwerking van de maatregel te kijken. Als wij als kinderrechters kunnen helpen de situatie te verbeteren, doen we dat graag.”
De ombudsmannen doen daar verschillende aanbevelingen voor. Zo zou het beter zijn als gezinsvoogden op de zitting aanwezig zijn. Waarom is dat nu niet zo?
“Bureau Jeugdzorg stuurt meestal een bureauvertegenwoordiger naar de zitting. Het zou mooi zijn als de gezinsvoogden er waren, dan heb je iedereen bij elkaar en is alle informatie voorhanden. Maar wij behandelen zo’n acht zaken per zitting. Als daar acht gezinsvoogden voor moeten komen uit alle hoeken van het arrondissement, zijn ze veel tijd kwijt. Daarin kunnen ze misschien wel vijf cliënten bezoeken. Voor ons is vooral van belang dat de informatie in orde is. Mis ik iets, dan los ik dat praktisch op en houd ik de zaak voor korte tijd aan.”
Het rapport pleit er ook voor een vaste rechter aan elke zaak te koppelen.
“Dat is in principe een goed idee, daar moeten we nog eens naar kijken. Maar het mag geen problemen opleveren met het verstrijken van termijnen. Ook dit is vooral een organisatorische kwestie.”
De ombudsmannen zouden graag zien dat de kinderrechter het gezag van de gezinsvoogd nadrukkelijk ondersteunt op de zitting.
“Dat doen we al. Wij maken de ouders heel goed duidelijk dat de gezinsvoogd komt, dat ze in hun gezag worden beperkt en dat dat geen vrijblijvende kwestie is. Daar kan geen misverstand over bestaan.”
Zo te horen is de samenwerking van de ketenpartners niet zozeer het probleem. Waar gaat het in uw ogen wel om?
“Dat we in elke zaak een aanpak op maat kunnen verzorgen en dus voldoende tijd krijgen om gezinssituaties goed te bekijken en te beoordelen. Verschillende rechtbanken hebben de afgelopen jaren proeven gehouden met conflictdiagnose: regiezittingen waarin zo helder mogelijk in kaart wordt gebracht welke conflicten een rol spelen in een zaak. Wij bekijken nu of een degelijke aanpak meerwaarde kan hebben bij echtscheidingszaken waarin jeugdaspecten een rol spelen.”