Zeven Amsterdamse rederijen en drie belangenverenigingen van de rondvaartbranche moeten naar de bestuursrechter om het nieuwe beleid van de gemeente aan te vechten.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Ze vroegen de rechter maandag in een kort geding om een verbod op het voornemen van het stadsbestuur om de vergunningen voor onbepaalde tijd in te trekken.
De gemeente wil per 1 januari 2014 de nu geldende exploitatievergunningen voor grote rondvaartboten intrekken en omzetten in een licentie voor 6 jaar. De branche vreest hierdoor voor continuïteit in de bedrijfsvoering.
”Met een vergunning voor bepaalde tijd wil niemand je bedrijf overnemen en kun je problemen krijgen met de financiering bij de bank”, zei de advocaat van de rederijen. Hij wilde niet reageren op het besluit van de rechter.
Zaak
De civiele rechter oordeelde echter dat er onvoldoende sprake is van een spoedeisend belang en meende dat de zaak thuishoort bij de bestuursrechter. Volgens hem ligt er vanaf januari geen boot aan de kant.
De praktische bezwaren van de advocaat van de rederijen dat straks voor 150 vergunningen een apart bezwaar moet worden ingediend, wees hij ook af. ”Het is wel degelijk mogelijk om ze te bundelen.”
De gemeente wil het passagiersvervoer over het water, een van de grootste toeristische trekpleisters in de stad, beter ordenen.
Varen
Verantwoordelijk wethouder Carolien Gehrels kwam hiertoe in mei met de nota Varen in Amsterdam. Volgens de advocaat van de gemeente hebben slechts zo’n vier grote ondernemingen vrijwel alle grote rondvaartboten in handen. Sinds een paar jaar klinken er geluiden iets te doen aan de drukte op het water en het plafond van de vergunningen, zei hij.
De rondvaartboten zijn de populairste toeristenattractie in Amsterdam. Jaarlijks bekijken meer dan 3 miljoen mensen de stad vanaf het water.