Op 20 januari 2014 is het proces gestart voor de eerste digitale rechtszaak van Nederland. Alle stukken worden digitaal ingediend bij de rechtbank. Daarna volgt vaak een mondelinge behandeling gevolgd door uitspraak van de rechter.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Emile de Wijs, Bedrijfsjurist bij Achmea Rechtsbijstand is nauw betrokken bij deze nieuwe vorm van rechtspraak en pleit voor een nog snellere digitalisering van rechtspraak. De Wijs: ‘De rechtspraak is een vrij traditioneel vakgebied. Dat wil zeggen, het wordt al decennia op grotendeels dezelfde manier uitgevoerd. Dat proces is anno 2014 toe aan vernieuwing. En dat is noodzakelijk ook. Een gang naar de rechter duurt voor een burger nu simpelweg te lang. We willen niet meer maanden lang wachten op een uitspraak maar snel weten waar we aan toe zijn.’
Digitaliseren betekent meer inzicht in de rechtspraak
De eerste digitale rechtszaak is slechts een eerste stap richting digitalisering van de rechtspraak denkt De Wijs: ‘De rechtspraak zal over vijf jaar bijna volledig digitaal zijn. Stukken indienen, verweer voeren, afspraken maken over het vervolg en misschien zelfs schikken. Het moet allemaal digitaal kunnen. Dat geeft de burger ook meer inzicht in het proces. Hij of zij heeft toegang tot zijn dossier, weet hoe het met zijn zaak gaat en weet wat de volgende stap zal zijn. Vergelijk het maar met internetbankieren. Je ziet real time wat de stand van zaken is en wie aan zet is. De burger heeft inzicht in wat de volgende stap is, wie er nu aan zet is en hoe lang dat duurt. Eigenlijk het track & trace principe van de levering van je postpakket. Dat geeft de burger de rust en het vertrouwen dat een oplossing voor zijn probleem ook echt dichterbij komt.’
‘Ik sleep je voor de rechter’-cultuur niet omarmen.
Door de drempel naar de rechtspraak te verlagen kan de vraag toenemen denkt De Wijs. ‘Ondanks dat het proces van je recht halen sneller moet, moeten we de Amerikaanse ‘I’ll sue you’-cultuur niet omarmen. Uit ervaring blijkt dat voor het minste of geringste naar de rechter gaan, absoluut niet het beste is voor de burger. Een goed gesprek, onder begeleiding van een mediator of andere rechtshulpverlener, zou altijd een eerste stap moeten zijn. In de meeste gevallen komen partijen er dan al uit. Vaak zelfs beter dan dat ze vooraf voor mogelijk hadden gehouden. Kom je er dan alsnog niet uit? Dan is een gang naar de rechter pas nodig. En dat proces moet sneller en transparanter.’