Banken moeten beter aan bedrijven uitleggen waarom ze aanvragen voor leningen weigeren.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Vooral het midden- en klein bedrijf heeft baat bij uitgebreidere feedback over de afwijzing van kredietverzoeken. Dat vindt de Europese Commissie.
Als bedrijven weten waarom de aanvraag is afgekeurd, helpt hen dat bij een volgende aanvraag, redeneert Brussel. Het is volgens de commissie ‘essentieel’ dat de dialoog tussen bank en mkb verbetert. “Het mkb is een belangrijke groeimotor in de economie. Toegang tot krediet is cruciaal voor zowel het mkb als de gehele economie.”
“De economische crisis heeft ervoor gezorgd dat banken minder snel geld pompen in bedrijven”, zegt eurocommissaris Antonio Tajani in een verklaring. Hoe kleiner het bedrijf, hoe vaker leningen worden geweigerd, zo blijkt uit onderzoek van de commissie, die zich nu wil gaan inzetten om de dialoog tussen bank en bedrijf te verbeteren.
Feedback
Volgens Europese richtlijnen hebben bedrijven het recht om te weten waarom een aanvraag is afgekeurd. Banken moeten hun motivering desgevraagd op schrift stellen. In praktijk krijgen bedrijven dit lang niet altijd te horen doordat banken en bedrijven niet weten wat de regels zijn.