De rechtbank Noord-Holland heeft op 11 september 2014 geoordeeld dat Albert Heijn haar franchisenemers niet hoeft toe te staan om voor leeftijdscontrole bij alcoholverkoop het Ageviewer systeem te gebruiken.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Achtergrond geschil
Pollemans is franchisenemer van Albert Heijn en exploiteert een AH-supermarkt in Etten-Leur. Zij verkoopt daar onder meer alcoholhoudende dranken, tabak en kansspelloten, waarvoor een wettelijke leeftijdsgrens geldt. De Albert Heijn supermarkten hanteren voor de leeftijdscontrole een systeem waarbij de kassa blokkeert als een leeftijdsgebonden artikel wordt gescand. De kassamedewerker moet dan de leeftijd van de klant controleren, eventueel door een legitimatiebewijs te vragen.
Pollemans stelt dat dit systeem bewezen ineffectief is en belastend voor de kassamedewerkers. Pollemans vordert medewerking van Albert Heijn aan het invoeren van de zogenaamde Ageviewer. De Ageviewer is een terminal, voorzien van een camera die aan de kassa is gekoppeld. Als de kassamedewerker een leeftijdsgebonden artikel scant gaat de kassa op slot. De klant moet voor de Ageviewer gaan staan die een beeld van hem/haar naar een extern controlecentrum verzendt. De externe controleur beslist op basis van het beeld of nadat de klant een legitimatiebewijs voor de Ageviewer heeft gehouden of de klant oud genoeg is om het product te kopen.
Pollemans stelt dat uit onderzoeken is gebleken dat het nalevingspercentage bij de Ageviewer vrijwel 100 % is, dat de Ageviewer fraudebestendig is en voldoet aan de eisen van privacywetgeving.
Beslissing voorzieningenrechter
Pollemans en AH hebben een zogenaamde hard format franchiserelatie, waarbij de samenwerking is gebonden aan strenge regels die vrijwel alle terreinen van de bedrijfsvoering betreffen. Het al dan niet invoeren van de Ageviewer is een onderwerp waarover Albert Heijn als franchisegever bevoegd is te beslissen. Daarbij is Albert Heijn gebonden aan de eisen van redelijkheid en billijkheid.
De opstelling van Albert Heijn in deze kwestie is niet zo onredelijk is dat van een redelijke uitvoering van de franchiseovereenkomst niet meer kan worden gesproken. Er is geen sprake van een wettelijke verplichting om de Ageviewer in te voeren en de Ageviewer is ook niet de enige mogelijkheid om de wettelijk verplichte leeftijdscontrole uit te voeren. De gehele keten van Albert Heijn supermarkten scoort weliswaar onvoldoende bij de naleving van leeftijdscontroles, maar daarbij speelt een rol dat het een weerbarstige problematiek is, dat de leeftijd voor zwakalcoholische dranken recentelijk is verhoogd van 16 naar 18 jaar en dat de praktijk daar nog naartoe moet groeien.
Verder moet er rekening worden gehouden met het ketenbelang. Het is niet onbegrijpelijk dat Albert Heijn deze kwestie uniform wil regelen. Het onderwerp kan daartoe op de agenda van de vereniging van franchisenemers worden gezet. Albert Heijn heeft nog aangevoerd dat het systeem op gespannen voet kan staan met de Wet bescherming persoonsgegevens en dat het door klanten als inbreuk op hun privacy en als klantonvriendelijk wordt ervaren. Die argumenten kunnen afwijzing van de Ageviewer dragen. De gevraagde voorzieningen worden geweigerd.