De Europese Commissie verklaarde vandaag een aantal maatregelen onwettig die door de Griekse Staat waren getroffen die een oneerlijk voordeel aan Olympic Airways en Olympic Airlines gaf, het nieuwe bedrijf dat zijn vluchtverrichtingen heeft overgenomen. Dit besluit sluit het onderzoek, dat begon op 16 maart 2004, over de staatssteun die sinds december 2002 werd verleend, toen de luchtvaartlijn bevolen werd om €160 miljoen aan illegale hulp terug te betalen.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Tussen 1994 en 2000 nam de Commissie een aantal besluiten die staatshulp toestond voor het herstructureren van Olympic Airways. Echter in december 2002 vond de Commissie dat er verdere hulp aan de luchtvaartlijn was verleend die onverenigbaar was met de gemeenschappelijke markt, en eiste dat €160 miljoen wordt terugbetaald.
Die hulp is nog steeds niet terugbetaald. Na een gedetailleerde analyse van de financiën van zowel Olympic Airways als Olympic Airlines, vond de Commissie vandaag dat Griekenland verdere hulp aan deze bedrijven is blijven verlenen, dit is onverenigbaar met de gemeenschappelijke markt en daarom onwettig, waaronder:
*€40 miljoen van de Grieks staat en Olympic Airways om een deel van de
kosten aan Olympische Airlines van het huren van vliegtuigen te
dekken;
*een ongerechtvaardigde betaling met het bedrag van €90 miljoen van
de Griekse staat aan Olympic Airways toen Olympic Airlines werd
opgezet en overgebracht naar de staat, bereikt door het overwaarderen
van de activa die naar de staat waren overgebracht;
*de tolerantie van de Griekse staat aan Olympic Airways van het niet
kunnen betalen van meer dan €350 miljoen aan belasting en sociale
voorzieningenaansprakelijkheden tussen december 2002 en december
2004;
*de veronderstelling door de Griekse staat van een aantal financiële
verplichtingen van Olympic Airways, b.v. met betrekking tot
huurcontracten van vliegtuigen en de terugbetaling van een banklening,
die oploopt tot €60 miljoen.
Het exacte bedrag dat door de Griekse staat moet worden teruggekregen zal bepaald worden tijdens de uitvoering van het besluit van vandaag.
Door deze hulp te verlenen, heeft Griekenland Olympic Airways en Olympic Airlines een voordeel gegeven die niet voor hun concurrenten beschikbaar is. De Commissie vroeg daarom aan Griekenland om de onwettige hulpbetalingen terug te krijgen. Griekenland heeft twee maanden om de Commissie over de maatregelen te informeren die ze gaan nemen om aan het besluit te voldoen.
Achtergrond
Op 11 december 2002 nam de Commissie een definitief besluit dat inhield dat de hulp die aan Olympic Airways wordt verleend onwettig was, en vroeg Griekenland om €160 miljoen terug te krijgen. Tegen het eind van 2003 keurde Griekenland een specifieke wet goed die een nieuw bedrijf opzette, Olympic Airlines, die de vluchtverrichtingen en de meeste activa van Olympic Airways overnam, waarmee bijna alles schulden werden achtergelaten.
De verwezenlijking van dit nieuwe bedrijf, strijdig met standaard economische en boekhoudingspraktijk, zou het effect van het vermijden van de verplichting om de hulp terug te krijgen gehad hebben, zoals het Hof dat in zijn vonnis van 12 mei 2005 vond.
Toen het zijn onderzoek in maart 2004 opende, uitte de Commissie twijfels over de verenigbaarheid met het Verdrag van de voortdurende niet-betaling door Olympic Airways van belasting en sociale voorzieningenaansprakelijkheden en over de manier waarop Olympic Airlines in eind 2003 werden gevestigd.
*Wat in werkelijkheid schijnt te zijn gebeurd in december 2003 is dat alle vluchtverrichtingen die eerder binnen de Groep van Olympic Airways door Olympic Airways, Olympic Aviation en Olympic Macedonian werden geconcentreerd in een nieuwe entiteit met de nieuwe naam Olympic Airlines. Olympic Airlines nam ook de hangers, de verkeersrechten en de openbare dienstverplichtingen van Olympic Airways over. Alle andere activiteiten -hoofdzakelijk groundhandling, onderhoud en techniek – bleven binnen Olympic Airways (dat de nieuwe naam kreeg Olympic Air Services). De laatstgenoemde behield eigendom van een aantal meerderheidsaandelen in andere op luchtvaart betrekking hebbende bedrijven in Griekenland zoals catering, informatietechnologie en de brandstofdiensten.
*De Commissie heeft daarom geconstateerd dat Olympic Airlines een opvolgersbedrijf van Olympic Airways is en dat sinds zijn creatie het wezenlijke staatssteun heeft ontvangen. Olympic Airlines huurt vliegtuigen of van Olympic Airways of direct van de Griekse staat en betaalt beduidend minder dan de hoofd-huurbetalingen, de resulterende verliezen die door de staat of door Olympic Airways bij opdracht van de staat worden gedragen. De Commissie heeft ook geconstateerd dat door de activa over te waarderen die naar Olympic Airlines zijn gegaan en door het gebruik van deze valuta als de basis van een ‘contant geldvooruitbetaling ‘ aan Olympic Airways, Griekenland onwettige en onverenigbare hulp heeft verleend.
* De Commissie heeft geconstateerd dat de Griekse staat ook staatssteun aan Olympic Airlines heeft verleend. Het meest belangrijke deel van deze hulp is zijn voortdurendheid met betrekking tot bedrijfsbelasting en sociale veiligheidsaansprakelijkheden.
Deze nieuwe hulpbetalingen vormen een schending van het “one time, last time” principe, aangezien het bedrijf reeds van het herstructureren van hulp in het verleden heeft geprofiteerd.