Leden van de huidige en vorige Europese Commissie moeten opheldering komen geven over wanneer Brussel op de hoogte was van het gebruik van sjoemelsoftware in dieselauto’s en hoe ze daarmee zijn omgegaan.
”De druk is hoog, want het gaat om politieke verantwoordelijkheid’’, zegt Kathleen van Brempt, de voorzitter van de commissie van het Europees Parlement die het dieselschandaal onderzoekt. Overigens hebben nog niet alle uitgenodigde EU-commissarissen laten weten of ze komen. De enquêtecommissie van het EP kan hen niet dwingen.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Naast Europese politici ondervraagt de commissie ook ministers van lidstaten en toplieden van automerken als Volkswagen, Renault, Toyota en Mitsubishi. Daarnaast worden wetenschappers, toezichthouders, keuringsinstanties, maatschappelijke organisaties, experts op het gebied van uitstoot en leveranciers uit de autosector gehoord. Verder kunnen betrokkenen die bewijsmateriaal hebben dat doorgeven via de website van de onderzoekscommissie.
De dieselgate ontstond toen in september vorig jaar naar buitenkwam dat Volkswagen software in dieselauto’s had geïnstalleerd waardoor de uitstoot in laboratoriumtests veel lager uitviel dan op de weg.
Vieze lucht
Europarlementariër en lid van de onderzoekscommissie Gerben-Jan Gerbrandy (D66) wees erop dat de grootste slachtoffers van het dieselschandaal de inwoners van Europese steden zijn die vieze lucht inademen.
Ook kopers van ‘sjoemeldiesels’ zijn bedrogen, aldus Gerbrandy, die memoreerde dat de uitstoot in sommige gevallen veertig keer hoger is dan sinds 2007 wettelijk is toegestaan.