Rechtenmedia.nl - Juridische Online Uitgeverij   Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridica.nl | JBMatch.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl | Rechtentotaal.nl
Rechtennieuws.nl

Rechtennieuws.nl

Uw dagelijkse relevante juridische nieuws

Search
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Archief
  • Artikelen
  • Opleidingen
  • Juridische vacatures
  • Nieuwsbrief

0

Tandartsen geven te weinig informatie over behandeling

Geplaatst op 11 jun 2016 om 15:29 door Redactie van Rechtennieuws.nl

Tandartsen en mondhygiënisten zeggen veel te vaak niets over de verwachte kosten van een behandeling. Ook de informatievoorziening in het algemeen kan beter.
Van de tandartsen die een behandeling beginnen die meer gaat kosten dan 250 euro, geeft bijna de helft geen prijsopgave aan de patiënt. Dat moet wel en de patiënt wil dat ook graag weten, zegt de patiëntenfederatie NPCF na een zaterdag gepubliceerd onderzoek onder negenduizend leden.

» Vergelijk internet, digitale tv en bellen «advertorial
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!

De informatievoorziening kan over het algemeen beter. Patiënten weten soms niet door wie ze worden geholpen, een tandarts of mondhygiënist. Ook wordt vaak geen uitleg gegeven over de voor- en nadelen van een behandeling.

Vier van de tien ondervraagden zeggen deze informatie niet of te laat te hebben gekregen. Samen beslissen over de behandeling is nog geen gemeengoed in de tandartspraktijk, constateert de NPCF.

Te duur
Als de kosten van een behandeling bekend zijn, laat meer dan een op de vijf patiënten een behandeling soms aan zich voorbij gaan. Ze vinden het te duur, stellen de behandeling uit of laten het helemaal niet doen.

Mensen die naar een andere praktijk overgaan, krijgen geregeld te maken met extra kosten. 40 procent van de overstappers krijgt van de nieuwe tandarts te horen dat er achterstallig onderhoud is aan hun gebit.

Patiënten zijn volgens het NPCF-onderzoek over het algemeen echter wel tevreden over de geleverde zorg door de tandarts en praktijk. Ze waarderen die met een 8,2.

Vervolgstappen
De Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT) is blij met die hoge waardering en erkent tegelijkertijd dat investeren in transparantie nodig blijft. “De ANT vindt overleg en uitleg over de behandeling van cruciaal belang. Als de tandarts goed met de patiënt overlegt over het behandelplan en de bijbehorende kosten, zal de patiënt samen met de tandarts keuzes kunnen maken over vervolgstappen en de bijbehorende kwaliteit.”

Ook interessant:

  • Belastingdienst houdt informatie achter voor de rechter
  • Letselschade opgelopen bij een bedrijfsongeval in de bouw? Deze informatie is voor u van belang!

Rubriek: Gezondheidsrecht

Organisatie: ANP
Vorige
Nederland voldoet voor vijfde jaar niet aan milieu-eisen EU
Volgende
Nederland uit top tien van landen met beste kinderrechten
Bliss Hypotheekadviseurs
Vergelijk internet, digitale tv en bellen
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Juridische vacatures

Colofon

Uitgeverij
Rechtenmedia

Contact Hoofdredactie
info@rechtenmedia.nl

Ontwikkeling en technische realisatie
Blue Horizon
Piscator.nu
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Archief
  • Artikelen
  • Opleidingen
  • Juridische vacatures
  • Nieuwsbrief
Copyright © 2025 Rechtenmedia B.V. - Alle rechten voorbehouden.