De uitgifte van kentekens voor brom- en snorfietsen komt op gang. Ruim 14 procent van het Nederlandse tweewielerpark heeft zich binnen twee maanden na invoering van de kentekenplicht gemeld, heeft minister Peijs van Verkeer aan de Tweede Kamer laten weten. Sinds 1 september zijn 72.238 kentekens aangevraagd en 60.147 bewijzen afgegeven.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Voor klassieke brommers (gebouwd voor 1974) zijn 3526 kentekens geregistreerd. De vrees bestond dat een groot deel van deze oude tweewielers het nieuwe kenteken zou mislopen, omdat de vereiste papieren of goedkeuringsmerken niet meer te vinden zijn. Het aantal afwijzigingen (136) in deze categorie is echter “relatief gering”, meldde Peijs. Bijna de helft van de afgewezen klassiekers krijgt geen kenteken van de RDW, die de afgifte ervan uitvoert, omdat het goedkeuringsmerk ontbreekt. In vijf gevallen is het kenteken “definitief afgewezen”, omdat de bromfiets gestolen bleek. Ook hebben 124 bromfietsbezitters te horen gekregen dat hun tweewielers als gestolen geregistreerd staan.
Jaarlijks 15.000 brommers gestolen
Met de kentekenplicht wil het Rijk onder meer de handel in gestolen brom- en snorfietsen de pas af te snijden. Jaarlijks worden ongeveer 15.000 bromfietsen gestolen. De verkoop van gestolen tweewielers was altijd eenvoudig omdat hiervoor geen papieren nodig waren. Vanaf 2007, als de kentekenplicht definitief ingaat, is het kentekenbewijs nodig bij wisseling van eigenaar.
Naar schatting rijden in Nederland rond 500.000 brom- en snorfietsen rond. De eigenaren hiervan hebben tot eind oktober 2006 de tijd om het kenteken aan te vragen. Nieuwe bromfietsen krijgen bij verkoop een kenteken mee.
Tarief kentekenbewijs bromfietsen flink lager, Rechtennieuws.nl