Eengemaakte betalingsruimte: betaal overal in de EU zoals in je eigen land
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
De Europese Commissie heeft een voorstel ingediend om de thans bestaande juridische belemmeringen voor de totstandkoming van een eengemaakte betalingsruimte in de EU op te heffen. Dit zou een besparing van 50 à 100 miljard EUR per jaar opleveren voor de EU-economie. Het is de bedoeling om grensoverschrijdende betalingen – met behulp van een kredietkaart, een debetkaart, een elektronische bankoverschrijving, een automatische afschrijving of op om het even welke andere manier – even gemakkelijk, goedkoop en veilig te maken als binnenlandse betalingen. Momenteel heeft elke lidstaat immers eigen betalingsvoorschriften, wat tot gevolg heeft dat de jaarlijkse kosten voor het doen van betalingen tussen de versnipperde nationale systemen oplopen tot 2 à 3% van het BBP. Betalingsdienstaanbieders verkeren feitelijk in de onmogelijkheid om met elkaar in concurrentie te treden en hun diensten overal in de EU aan te bieden. De voorgestelde richtlijn, die het “nieuwe rechtskader” wordt genoemd, zal een eerlijke en open toegang tot de betaalmarkten waarborgen en in een betere en geharmoniseerde consumentenbescherming resulteren. Een efficiëntere betaalmarkt waarop een scherpe concurrentie heerst, zal er tevens toe leiden dat Europese burgers minder moeten betalen voor bancaire basisdiensten, waarvan de gemiddelde jaarlijkse kosten in de EU momenteel uiteenlopen van 34 EUR tot niet minder dan 252 EUR. Thans kunnen de prijzen voor eenzelfde dienst sterk verschillen van lidstaat tot lidstaat. Zo kan een overmaking kosteloos zijn in het ene land en meer dan tien euro kosten in een ander land. De richtlijn is van toepassing op alle lidstaten en alle EU-valuta’s en biedt tegelijkertijd de benodigde rechtsgrondslag voor de Single Euro Payments Area (SEPA), een initiatief van de European Payments Council. Het is de bedoeling dat de eengemaakte betalingsruimte uiterlijk in 2010 een feit is.
De heer Charlie McCreevy, het voor de interne markt en de diensten bevoegde Commissielid, heeft het volgende verklaard: “Gemakkelijker, goedkoper en sneller betalen – de eengemaakte betalingsruimte zal aan elke Europeaan ten goede komen en enorme besparingen opleveren voor de EU-economie (in de orde van grootte van 50 à 100 miljard EUR per jaar). Overal in de EU voor goederen en diensten kunnen betalen zoals je dat in eigen land gewend bent, zal ieders aankopen een geheel nieuwe dimensie geven en Europa nog dichterbij brengen voor ons allemaal. Het eenvoudige en betrouwbare rechtskader dat we vandaag voorstellen, is een grote stap in de richting om dit alles te realiseren. We zullen zo nauw mogelijk met het bedrijfsleven en de ECB samenwerken om ervoor te zorgen dat dit tegen 2010 is gebeurd. Ik reken er dan ook op dat de banksector, die de technische belemmeringen uit de weg dient te ruimen die de totstandkoming van een eengemaakte eurobetalingsruimte in de weg staan, nog meer vaart zet achter zijn werkzaamheden.”
Voordelen
Met het richtlijnvoorstel wordt beoogd een modern en geharmoniseerd rechtskader voor een eengemaakte betaalmarkt in de EU tot stand te brengen. Dit gemeenschappelijk samenstel van regels zal consumenten de gelegenheid bieden de markt te verkennen en vervolgens met kennis van zaken een keuze te maken.
Het zal de kosten voor de naleving van de wettelijke voorschriften reduceren voor betalingsdienstaanbieders en tevens de concurrentie tussen deze aanbieders in de hand werken aangezien er een grotere keuze zal zijn en geen effectieve verschillen meer zullen bestaan tussen binnenlandse en grensoverschrijdende betalingssystemen. Wanneer de richtlijn wordt aangenomen, zal bijvoorbeeld op grensoverschrijdende basis gebruik kunnen worden gemaakt van automatische afschrijvingen (een wijdverbreide en kostenefficiënte manier om gas-, water- of telefoonrekeningen te betalen). Momenteel is dat in de EU niet mogelijk.
Bijzondere voordelen van het richtlijnvoorstel zijn:
1. scherpere concurrentie tussen de nationale betaalmarkten doordat de
markten worden opengesteld voor alle geschikte aanbieders en gelijke
concurrentievoorwaarden worden gewaarborgd. De richtlijn maakt een
beter toezicht op geldtransfers mogelijk en moedigt tegelijkertijd
innovatie aan;
2. grotere markttransparantie voor zowel aanbieders als gebruikers
doordat een vereenvoudigd en volledig geharmoniseerd samenstel van
regels voor de informatieverschaffing wordt ingevoerd ter vervanging
van uiteenlopende nationale voorschriften;
3. geharmoniseerde rechten en plichten voor betalingsdienstaanbieders
en -gebruikers in de EU, waarbij sterk het accent wordt gelegd op een
hoog niveau van consumentenbescherming. Dit betekent onder meer
een verplichte/automatische termijn van 1 dag voor de uitvoering van
betalingen, aansprakelijkheid van de betalingsdienstaanbieder voor de
correcte uitvoering en de garantie van een volledige en tijdige betaling.
Deze voorstellen zijn het resultaat van een uitvoerige effectbeoordeling en een uitgebreide raadpleging. Voor meer informatie, zie de vaak gestelde vragen (MEMO/05/461). De tekst van het richtlijnvoorstel kan worden geraadpleegd op het volgende internetadres:
http://europa.eu.int/comm/internal_market/payments/framework/index_en.htm