Christian Louboutin is een bekende naam in de modewereld. Al jarenlang ontwerpt hij herkenbare stiletto’s. Met de kwaliteit en exclusiviteit van zijn product heeft hij wereldwijd vele fans. Het succes van Louboutin lijkt geen einde te kennen. Maar toch ziet het wereldje voor Christian er momenteel minder rooskleurig uit. Het bedrijf zit in een juridisch geschil over de rode zolen.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Het geschil
De stiletto’s van Louboutin zijn al jarenlang in verschillende collecties verkrijgbaar, maar er is één element die alle schoenen binnen het merk verbindt: de roodgekleurde zolen. Volgens Louboutin is dit een van de succesfactoren van het merk. Ze stonden dan ook snel bij het gerechtshof toen bleek dat de Nederlandse schoenenketen Van Haren ook pumps verkocht met deze eigenschap.
Ontwikkelingen in de zaak
Ogenschijnlijk leek dit een verloren zaak voor Van Haren, aangezien Louboutin de eigenschappen juridisch heeft vastgelegd, en zo ook de rode zolen. Maar dit veranderde in februari 2018. De openbaar aanklager kwam met de uitspraak dat de merkbescherming gold tot 2013. Het advies van deze aanklager wordt in acht genomen door de rechter waardoor de zaak toch nog heel spannend wordt voor Louboutin. De complexiteit van het geschil komt voort uit de combinatie van de kleur en de vorm van de zolen. Op basis van alleen de kleur zou er geen rechtszaak uit voort kunnen komen. Een kleur maakt een product namelijk niet uniek. De combinatie met de vorm maakt het discutabel. Vormen worden echter niet beschermd in het merkenrecht binnen de EU, daarom kan deze zaak in het nadeel uitvallen van Louboutin.
Over enkele maanden doet het Europees Hof van Justitie uitspraak in deze zaak. Het advies van de advocaat-generaal dat het niet mogelijk is om alleenrecht te claimen op rode zolen wordt in deze zaak meegenomen.
In een reactie in The Guardian op deze case zegt Sanjay Kapur, partner en merkengemachtigde van de firma Potter Clarkson LLP, het volgende: “Als het Europees Hof van Justitie het advies van de advocaat-generaal opvolgt, dan betekent dit dat Louboutin concurrenten, inclusief haute couture modehuizen, niet kan verbieden om schoenen met rode zolen op de markt te brengen. Dit kan de merkwaarde van Louboutin ernstig verminderen.”
Dit opmerkelijke verhaal krijgt dus nog een staartje. Het kan veel verandering brengen in de modewereld. De uitspraak is bepalend voor toekomstige producten en beslissingen in de modewereld. De druk is dus groot. En voor Louboutin kan de uitspraak nóg ingrijpender zijn. We houden de zaak nauw in de gaten en wachten af wat het Hof gaat beslissen.
Geschreven door Rob Davey, Senior Director, Managed Solutions & Global Markets at CompuMark