In het beleidsplan 2005-2008 en het jaarplan 2006 heeft de Raad voor Rechtsbijstand reeds aangekondigd te gaan onderzoeken of de permanente educatie van bewindvoerders niet-advocaat op een andere manier te organiseren is. Op 7 november 2005 is Ramon Schijf, student Management, Economie en Recht van de Avans Hogeschool in Breda, gestart met een afstudeeronderzoek naar de haalbaarheid en inrichting van een dergelijk systeem.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Het onderzoek heeft meerdere achtergronden. In de eerste plaats maakt de grote verscheidenheid aan vooropleiding, ervaring, specialisatie en professionaliteit het steeds lastiger om aan alle individuele opleidingsbehoeften te voldoen.
De afgelopen jaren is via een inventarisatie van onderwerpen vooraf, groepsindeling op basis van ervaring, en een beperkte keuze uit meerdere programmaonderdelen nog getracht om recht te doen aan de diversiteit, maar de mogelijkheden die de Raad voor Rechtsbijstand heeft, raken uitgeput. Het Bureau Wsnp is immers een kenniscentrum, subsidieverstrekker, beheerder van een bewindvoerderregister en een schuldsaneringsdatabank, en geen opleidingsinstituut.
De systematiek van de competentieprofielen kan in de tweede plaats de verscheidenheid in opleidingsbehoeften nog verder versterken. Naast de geschiktheid als bewindvoerder, kan zo’n profiel aandachtspunten voor kennisvermeerdering of training van vaardigheden aanwijzen waar bewindvoerders aan kunnen werken. Daarnaast is permanente educatie onderdeel van een integraal kwaliteitssysteem waartoe onder andere ook de toepassing van landelijke Recofa-richtlijnen, kwaliteitsaudits, competentietoetsen, een verscherpt reglement van het bewindvoerderregister en andere instrumenten behoren. Hoewel de Raad voor Rechtsbijstand hiervoor lijnen uitzet en initiatieven neemt of ondersteunt, ligt de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van bewindvoerders uiteindelijk vooral bij de organisaties zelf. De verschillende instrumenten voorzien daar ook in.
Puntensysteem
In veel vergelijkbare beroepsgroepen zoals de advocatuur, het notariaat, financiële dienstverleners, of makelaardij moeten beroepsbeoefenaren zich verplicht bijscholen waar bij men zelf kan kiezen voor de wijze waarop de kennis wordt vergaard of vaardigheden worden getraind. Daarbij is doorgaans wel sprake van toezicht om te voorkomen dat er grote verschillen ontstaan en om misbruik van vrijheid tegen te gaan.
Ook de Raad voor Rechtsbijstand denkt aan een systeem van permanente educatie zoals bijvoorbeeld de advocatuur dat kent. Jaarlijks moet een aantal opleidingspunten worden behaald waarbij een externe deskundige het gewicht van een cursus waardeert.
Ramon Schijf gaat van november 2005 tot april 2006 de haalbaarheid van een ander systeem voor permanente educatie in kaart brengen en aanbevelingen geven voor de mogelijke inrichting indien die haalbaarheid aanwezig is.