Rechtenmedia.nl - Juridische Online Uitgeverij   Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridica.nl | JBMatch.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl | Rechtentotaal.nl
Rechtennieuws.nl

Rechtennieuws.nl

Uw dagelijkse relevante juridische nieuws

Search
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Archief
  • Artikelen
  • Opleidingen
  • Juridische vacatures
  • Nieuwsbrief

0

ACM pakt agressieve en misleidende werving energiecontracten aan

Geplaatst op 31 jul 2019 om 11:23 door Redactie van Rechtennieuws.nl

Naar aanleiding van signalen van consumenten onderzoekt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) agressieve en misleidende werving bij de verkoop van energiecontracten.

» Vergelijk internet, digitale tv en bellen «advertorial
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!

De ACM roept consumenten die te maken kregen met agressieve werving of misleiding door verkopers van energiecontracten op om zich te melden bij ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: ‘De meldingen die we via ConsuWijzer ontvangen zijn heel waardevol voor het toezicht van de ACM. Op basis van meldingen bepalen we welke problemen we aanpakken.’

Consumenten en zelfstandige ondernemers doen er goed aan om verkopers via telefonische werving en deur-tot-deur-verkoop te negeren. Er zijn voldoende onafhankelijke energievergelijkers op internet te vinden. Gaslicht vergelijken loont. Mensen doen er goed aan om rustig zich te oriënteren op de energiemarkt. Hiervoor zijn allerlei slimme tools online voor te vinden.

Wanneer een melding doen bij ConsuWijzer?

De ACM roept consumenten (ook zzp’ers die energie overwegend voor privé-gebruik afnemen) op zich te melden bij ConsuWijzer als ze ervaring hebben met agressieve werving of misleiding bij de verkoop van een energiecontract. Voorbeelden van misleiding of agressieve werving bij de verkoop van energiecontracten zijn:

  • De verkoper zegt: ‘U zit helemaal nergens aan vast en kan er altijd vanaf’, terwijl er na het ondertekenen van een contract allerlei voorwaarden blijken te zijn.
  • De verkoper zegt: ‘U gaat de komende jaren veel meer betalen, tenzij u een nieuw contract afsluit.’ Dit kan een onjuiste en misleidende mededeling zijn, zeker als er onvoldoende wordt ingegaan op de omstandigheden en voorwaarden die dat bepalen.
  • Het niet noemen van een mogelijke opzegvergoeding indien de looptijd van het contract van de huidige leverancier nog niet is afgelopen.
  • Het opsturen van een overeenkomst terwijl de klant alleen om informatie heeft gevraagd.
  • Geen mededelingen doen over de bedenktijd van 14 dagen.
  • Het niet doen van een aanbod op maat (dus geen gebruik maken van de persoonlijke omstandigheden zoals het energieverbruik).
  • Geen toestemming vragen voor het inzien van het register met gegevens over het huidige contract (contracteinderegister).

Meldingen via ConsuWijzer belangrijk voor toezicht

Voor consumenten is ConsuWijzer een bron van informatie. Bij ConsuWijzer kunnen consumenten via de mail, de telefoon en WhatsApp advies krijgen over hun rechten. Via ConsuWijzer.nl kunnen zij ook zelf informatie en voorbeeldbrieven vinden om hun recht te halen.

Voor de ACM is ConsuWijzer een bron van informatie over de problemen die consumenten ervaren. In de eerste helft van 2019 ontving ConsuWijzer meer dan 25.000 vragen en meldingen van consumenten. De meldingen zijn belangrijk voor het toezicht van de ACM. ConsuWijzer.nl werd in de eerste helft van 2019 meer dan 2 miljoen keer bezocht. De onderwerpen waarover consumenten in de eerste helft van 2019 het meest informatie opzochten of contact opnamen met ConsuWijzer, waren:

  • Ongevraagde verkooptelefoontjes (waaronder telefoontjes door of namens energieleveranciers)
  • Garantie en rechten als het product niet goed is
  • Abonnementen of contracten opzeggen en stilzwijgende verlenging
  • Rechten bij problemen met (de levering van) een online besteld product
  • Ook de voorbeeldbrieven werden veel gedownload

Signalen van consumenten hebben in de eerste helft van 2019 geleid tot allerlei acties van de ACM. Bijvoorbeeld:

  • Waarschuwingen voor agressieve praktijken van incassobureaus die consumenten onterechte rekeningen laten betalen
  • Lasten onder dwangsom voor huurbemiddelaars die onterecht bemiddelingskosten vragen aan huurders
  • Consumentenbescherming voor ondernemers die energie krijgen in hun woonhuis
  • Een boete voor een aanbieder van vakantievilla’s voor onduidelijke prijzen
  • Duidelijkere algemene voorwaarden op Facebook

Ook interessant:

  • ACM verscherpt toezicht op energiecontracten voor zzp'ers
  • ACM doet oproep om einde te maken aan misleidende informatie over duurzaamheid
  • Wettelijke plicht voor gelijke kansen bij werving en selectie
  • Energieleveranciers vallen ondernemers minder vaak lastig met slechte energiecontracten
  • Sporting'70 mag lidmaatschap niet afpakken om 'agressieve' vader
  • Rechtbank Gelderland weigert gemachtigde vanwege beledigende en agressieve teksten in processtukken

Rubriek: Algemeen, Energierecht Dossier: Gaslicht

Organisatie: Autoriteit Consument en Markt
Vorige
vFAS: Scheidende ouder kind van de rekening
Volgende
Aanvraag financiering uitbreiding Cornelis Haga Lyceum terecht afgewezen
Hoe ver komt u met € 500.000 tijdens uw pensioen?
Vraag nu gratis de "Ultieme Gids voor uw Pensioen & Inkomen" aan en krijg blijvend periodieke inzichten voor uw persoonlijke pensioenstrategie. Vraag nu aan
Gids
Vergelijk internet, digitale tv en bellen
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Juridische vacatures
Bliss Hypotheekadviseurs

Colofon

Uitgeverij
Rechtenmedia

Contact Hoofdredactie
redactie@rechtennieuws.nl

Ontwikkeling en technische realisatie
Ewout Pong Visser
Richard van der Horst

Blue Horizon
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Archief
  • Artikelen
  • Opleidingen
  • Juridische vacatures
  • Nieuwsbrief
Copyright © 2021 Rechtenmedia B.V. - Alle rechten voorbehouden.