Duidelijke en begrijpelijke taal, dit willen consumenten het liefst van de notaris. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB). Ook veel genoemd is ‘een lage prijs’.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Sommige mensen vinden ook de uitstraling en de bereikbaarheid van een notariskantoor belangrijk. Het onderzoek helpt notarissen gestructureerd na te denken over hun klanten. Wat zijn hun behoeften en verwachtingen? Daar kunnen zij hun dienstverlening op afstemmen.
Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat verschillende groepen cliënten zeer uiteenlopende verwachtingen hebben van de notaris. Sommige groepen willen vooral snelheid: ‘Waar kan ik tekenen?’ Anderen geven de voorkeur aan een notaris die meedenkt en zich opstelt als gelijkwaardige gesprekspartner. Hoewel iedere klant uniek is, zie je drie verschillende basisbehoeften. Mensen die duidelijke uitleg willen, mensen die vooral voor snelheid gaan en mensen die de notaris als gelijkwaardige gesprekspartner zien. In de toekomst zal de tweede groep flink gaan toenemen, terwijl veel van de huidige cliënten in de eerste groep vallen.
Mentaliteit
Motivaction werkt met het Mentality-model. Consumenten worden niet ingedeeld op basis van traditionele indelingen als geslacht, leeftijd, inkomen of opleiding, maar op grond van hun normen en waarden Anders gezegd: hoe zij in het leven staan. Het Mentality-model gaat uit van een indeling in acht milieus.
Strategie 2020-2025
De KNB deed dit onderzoek in het kader van het ontwikkelen van een nieuwe strategie voor het notariaat voor de komende jaren. Daarbij spelen de verwachtingen en behoeften van cliënten een grote rol.