De Nederlandse gerechtsdeurwaarders verwachten de komende tijd vaker te maken te krijgen met particulieren en ondernemers die als gevolg van het coronavirus in financiële problemen komen. In een vandaag gestarte STER-campagne roept beroepsorganisatie KBvG hen op snel contact op te nemen als een deurwaardersbrief op de mat valt. “Hoe eerder men belt, des te eerder kunnen we een oplossing bereiken”, aldus Wilbert van de Donk, voorzitter KBvG.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Gerechtsdeurwaarders zien aankomen dat mensen door het coronavirus in de financiële problemen komen. Mkb-ondernemers die ineens hun omzet zien wegvallen, zzp’ers met een lege werkagenda maar ook particulieren die zonder werk zitten: velen van hen hebben nog nooit met een deurwaarder te maken gehad. Met de campagne ‘bellen is oplossen’ willen gerechtsdeurwaarders hen stimuleren snel te bellen met de gerechtsdeurwaarder, zodat de situatie besproken en opgelost kan worden opgelost. Dat voorkomt dat hun schulden oplopen.
Geen onwil, maar onmacht
Van de Donk: “Als gerechtsdeurwaarders komen we in actie wanneer een rekening niet betaald wordt. Dat wil niet zeggen dat we alleen maar komen ‘innen’. Door de situatie te bespreken kunnen we helpen het probleem zo snel en zo goed mogelijk op te lossen. Vergeet niet dat hier geen sprake is van onwil, maar van onmacht. Vrijwel niemand heeft deze crisis zien aankomen; veel mensen zijn erdoor overvallen en er ook financieel direct door geraakt.”
De campagne ‘bellen is oplossen’ wordt mede mogelijk gemaakt door de STER die zendtijd ter beschikking heeft gesteld. Naast radiospotjes is ook een website online gebracht (www.bellenisoplossen.nl). Ook gaat de KBvG de campagneboodschap via sociale media onder de aandacht van het publiek brengen.