De consumenten stellen dat de bank haar zorgplicht heeft geschonden doordat zij hen niet heeft geïnformeerd over de forse overschrijding van de fiscale vrijstelling van de spaarverzekeringen. Daarnaast menen de consumenten dat de bank heeft nagelaten om hen erop te attenderen dat zij niet beiden als verzekerden zijn vermeld op de polis van de spaarverzekeringen, waardoor zij voor een lagere fiscale vrijstelling in aanmerking komen.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
In de kern gaat het geschil over de forse overschrijding van de fiscale vrijstelling van de twee
spaarverzekeringen (kapitaalverzekeringen eigen woning) die de consumenten zijn aangegaan
voor de aflossing van twee (van de totaal vier) leningdelen bij de bank, namelijk de SpaarXtra
Hypotheek van € 202.000,- en de SpaarXtra Hypotheek van € 850.000,-.
De vraag die de commissie dient te beantwoorden is of de bank – in haar rol als geldverstrekker – voldaan heeft aan haar informatie- dan wel zorgplicht, nu zij de consumenten niet expliciet heeft gewezen op de overschrijding van de fiscale vrijstelling van de verstrekte financiering en de bijbehorende spaarverzekeringen. De commissie is van oordeel dat de klacht van de consumenten over de bank niet gegrond is en zij licht haar oordeel als volgt toe.
De commissie stelt vast dat de bank, ING Bank N.V., h.o.d.n. WestlandUtrecht Bank, bij de verstrekking van de hypothecaire geldlening enkel heeft opgetreden als geldverstrekker en niet als adviseur. Uit de bewoordingen van de Gedragscode Hypothecaire Financieringen volgt geen verplichting voor de bank om de consumenten meer dan globaal te wijzen op fiscale overschrijdingen als gevolg van de verstrekte financiering. De vordering van de consumenten wordt afgewezen.
Uitspraak 2021-0205 Kifid