De consumenten hebben aan de adviseur een opdracht tot advies en bemiddeling verstrekt. Een deel van de advieskosten hebben de consumenten als voorschot aan de adviseur betaald. Omdat de consumenten niet tevreden waren met de dienstverlening van de adviseur, hebben zij de overeenkomst ontbonden.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
De consumenten vorderen terugbetaling door de adviseur van het voorschot op de advieskosten. Daarbij hebben zij het standpunt ingenomen dat de adviseur wanprestatie heeft geleverd.
De consumenten vorderen betaling door de adviseur van een bedrag van € 2.852,50. De consumenten hebben zich op het standpunt gesteld dat de adviseur toerekenbaar is tekortgeschoten in de nakoming van de overeenkomst die partijen hebben gesloten. Daartoe hebben zij de volgende argumenten aangevoerd:
• De adviseur heeft een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij BLG, terwijl achteraf bleek dat BLG geen woningen op bedrijventerreinen financiert. Dit blijkt onder meer uit de ‘Normen BLG Hypotheken’ en uit de ‘Advieskaart BLG Wonen’ van BLG.
• De adviseur heeft de consumenten niet te allen tijde schriftelijk geadviseerd, terwijl hij daartoe volgens artikel 3.1 van de toepasselijke algemene voorwaarden van de adviseur wel verplicht is.
Door de toerekenbare tekortkoming van de adviseur in de nakoming van de overeenkomst hebben de consumenten schade geleden. Die schade bestaat uit het bedrag van het betaalde voorschot van € 1.500,-. Daarnaast zijn twee taxatierapporten die de consumenten in het kader van het adviestraject hebben laten opmaken, onbruikbaar gebleken omdat deze taxatierapporten in een adviestraject bij een andere adviseur volgens andere richtlijnen aangeleverd moesten worden. De kosten van deze taxatierapporten waren € 1.352,50 (€ 445,- [makelaar 1] en € 907,50 [makelaar 2]). De consumenten willen door de adviseur gecompenseerd worden voor het totale bedrag van € 2.852,50.
De commissie komt tot het oordeel dat de adviseur is tekortgeschoten in de nakoming van de overeenkomst, maar omdat de consumenten de adviseur niet in gebreke hebben gesteld alvorens de overeenkomst te ontbinden, wijst de commissie de vordering slechts gedeeltelijk toe.
Uitspraak 2021-0203 Kifid