Na een intensieve samenwerking worden uw of de werkzaamheden van uw kantoor in twijfel getrokken. Het komt nog wel eens voor dat een cliënt en advocaat verschillen van mening over de aanpak van de procedure of de handelswijze gedurende een proces. Dit terwijl u of uw kantoor het onderste uit de kan heeft proberen te halen. Mocht deze situatie zich voordoen dan is het vrijwel altijd een trieste samenkomst van omstandigheden.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Heeft de cliënt u bijvoorbeeld wel alles verteld. Was de onderlinge verstandhouding voldoende om de betreffende belangen te behartigen. Of heeft u een zaak verloren omdat de andere partij u heeft afgetroefd op actuele (juridische) kennis. Zijn de kernwaarden geschaad. Vele vragen die logischerwijs door het hoofd spoken in zo’n situatie. Elke zaak heeft zijn eigen verhaal en dan is het nooit prettig om die vervelend af te sluiten. Dus wil je een verschil van inzicht omdraaien naar een positief imago!
Positief imago
Ondanks de eerder beschreven geschillen is het imago van uw kantoor ook van belang richting toekomstige zaken. De cliënten zitten vaak in aanloop naar een zitting of uitspraak in een lastige of emotionele fase. Wat bijdraagt aan een positief imago voor de advocatuur is het versturen van ansichtkaarten. Het voelt voor de betrokken partijen ongetwijfeld fijn wanneer er een traditionele kaart op de deurmat valt na een gewonnen zaak of als dank voor hulp bij een specifieke zaak. Afhankelijk van de ernst van de situatie kan deze ook gebruikt worden als steunbetuiging. Je kunt ansichtkaarten drukken in meerdere formaten en op verschillende papiersoorten. Het voordeel is dat je deze in kleine en grote oplages kunt bestellen en op een zelf gewenst moment kunt schrijven en versturen.
Voor een groter kantoor of een kantoor met meerdere vestigingen is ook leuk om een eigen koffieboon te adopteren of in samenwerkende vorm uit te brengen als relatiegeschenk. Het kan uiteraard ook fungeren als ‘motivatie koffie’ om uw personeel met een quote of gezegde aan te spreken. Laat dan stazakken bedrukken met ventiel, zodat de koolstofdioxide de zak eenvoudig kan verlaten. Tegelijkertijd kunnen er geen gassen of licht van buitenaf de zak in waardoor de koffie langer vers blijft. Zo blijft uw kantoor altijd top of mind bij een kop koffie die we tenslotte altijd goed kunnen gebruiken!
Tot slot, blijf altijd zo helder mogelijk communiceren. Durf ook gedurende het proces waar mogelijk feedback te vragen. Al is het alleen al om het gevoel van uw cliënt beter te kunnen begrijpen of in te schatten voor een vruchtbare samenwerking.