Vanaf 19 mei van dit jaar kunnen particulieren hun spamklachten indienen bij OPTA. Tot en met 25 oktober zijn er 4963 klachten ingediend bij OPTA. Hiervan zijn 1267 klachten afgewezen, omdat het klachten bleken te zijn over spamberichten die niet verboden zijn, zoals aan rechtspersonen. Een klein aantal klachten (194) is niet opgenomen omdat de klachtmelding niet bevestigd is door de verzender. In totaal zijn er 3502 klachten basis waarvan OPTA tegen overtreders van het spamverbod kan optreden. De meerderheid van deze legitieme klachten betreffen e-mailklachten, met een totaal van 3025.
In de loop van deze periode is het aantal klachten toegenomen met als hoogtepunt de maand juni, met een totaal van 1075 legitieme klachten. In de daarop volgende maanden is een dalende trend te zien in het aantal klachten dat wordt ingediend.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Het is belangrijk dat particulieren hun klachten over spam bij OPTA blijven indienen. Op basis van deze klachten doet OPTA onderzoek naar overtreders van het spamverbod. Deze onderzoeken kunnen uiteindelijk leiden tot maatregelen tegen een overtreder, bijvoorbeeld het uitdelen van een boete van maximaal 450.000 euro.