Telefonische verkoop blijft een veel gebruikte manier om producten of diensten aan de man te brengen. Meestal is de verkoper oprecht en wordt de gesloten overeenkomst goed nageleefd, maar helaas komt het ook voor dat kopers achteraf niet blij zijn met hun aankoop. De aankoop wordt mooier voorgesteld dan die in werkelijkheid blijkt te zijn, je zit langer aan een abonnement vast dan de bedoeling was of, nog erger, het gewenste product wordt helemaal niet geleverd.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Inleiding
Een bekend verhaal is dat van een telefonie bedrijf dat zich voordoet als zijnde uw huidige telefoonaanbieder. Telefonisch doen ze u een aanbod voor een beter abonnement. Direct na de telefonische aankoop zeggen ze uw huidige abonnement op en het nieuwe abonnement gaat in werking. De dienst wordt weliswaar correct geleverd maar niet door uw oude, vertrouwde telefoonmaatschappij.
Tips bij telefonische verkoop
Voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen. Daarom wordt u geadviseerd om het volgende te doen. Ga alleen in op een telefoontje als u er zeker van bent dat het gaat om een betrouwbaar bedrijf. Vraag daarom of de verkoper later terug wilt bellen en zoek op internet uit om wat voor bedrijf het precies gaat en hoe het bekend staat. Vindt u het verhaal van de verkoper aannemelijk en bent u in het product geïnteresseerd, vraag dan altijd om een schriftelijke bevestiging van de aankoop.
Ontbinding overeenkomst
Ook met inachtneming van deze voorzorgsmaatregelen kan het gebeuren dat achteraf blijkt dat er toch sprake is van een ondeugdelijke koopovereenkomst. Consumenten kunnen zich dan beroepen op artikel 7:46 BW, daarin staan regels met betrekking tot koop op afstand. Telefonische verkoop is koop op afstand. Naast regels waaraan de verkoper zich moet houden, staat in het artikel dat een consument het recht heeft op ontbinding van de koop. Gedurende zeven werkdagen na ontvangst van de zaak of de schriftelijke bevestiging heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien de verkoper zich niet heeft gehouden aan de regels voor koop op afstand, bijvoorbeeld het niet vermelden van de zeven werkdagen bedenktijd, geldt zelfs een termijn van drie maanden. Het is verstandig om de koopovereenkomst schriftelijk, bij voorkeur per aangetekende brief, te ontbinden.
Automatische incasso
Bij telefonische verkoop gelden ook nog regels voor telefonische automatische incasso. Wanneer er nog geen relatie bestaat tussen de verkoper/het bedrijf en de koper, mag het bedrijf niet ongevraagd bellen en om een machtiging vragen. Dit mag wel wanneer de koper het initiatief neemt tot het telefoongesprek. Wanneer er wel een relatie bestaat en koper geeft een telefonische machtiging af, dient dit schriftelijk te worden bevestigd en moet informatie worden verstrekt over de mogelijkheid en termijn voor terugboeking.
Koop op afstand door bedrijven
De ontbindingsregels bij koop op afstand gelden niet voor bedrijven. Men gaat er namelijk vanuit dat alleen consumenten extra bescherming behoeven. Voor een bedrijf is het daarom nog belangrijker om goed op te letten bij telefonische verkoop. Een bedrijf kan zich wel beroepen op dwaling en/of ontbreken van wilsovereenstemming en vervolgens de koopovereenkomst ontbinden. Bij telefonische verkoop is dwaling echter moeilijk aan te tonen, aangezien de koper geen schriftelijke bewijzen heeft. De kantonrechter in Zwolle heeft in 2005 beslist dat het aan de verkoper is om instemming van de beweerdelijke koper te bewijzen. Het niet retourneren van toegezonden goederen door koper is daarvoor niet voldoende. Wees gewaarschuwd! Ga niet zomaar in zee met een telefonische verkoper. Check eerst op internet of het om een correct bedrijf gaat en vraag altijd om een schriftelijke bevestiging van de koopovereenkomst.
mr. J. Strengers, USG Juristen