Het aantal onbemande tankstations op lokale en regionale wegen is in 2004 verder toegenomen. Hierdoor nemen de keuzemogelijkheden van de consumenten toe ten aanzien van prijs en service. Dit constateert de NMa in de scan van de ontwikkelingen op de benzinemarkt in 2004. De concurrentie op de lokale en regionale wegen (het onderliggende wegennet) neemt toe, de concurrentie op de snelwegen blijft achter.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
De toename in onbemande stations en ‘spaarsystemen’ op het onderliggende wegennet heeft een prijsdrukkend effect. Steeds meer tankstations bieden de automobilist nieuwe concepten aan, zoals een ‘happy hour’ aan de pomp of gratis tanken bij een telefoonabonnement. Net als in 2003 constateert de NMa dat de toegenomen prijsconcurrentie op het onderliggende wegennet slechts een gering effect heeft op het hoofdwegennet. De automobilist die op de snelweg tankt, is minder prijsgevoelig dan degene die tankt op het onderliggende wegennet. De gevestigde oliemaatschappijen concentreren zich in toenemende mate op de stations met hoge marges op het hoofdwegennet. Hierdoor ontstaat meer ruimte voor onafhankelijke partijen op het onderliggende wegennet. Een bijkomende ontwikkeling is dat steeds meer zelfstandige pomphouders zich aansluiten bij deze onafhankelijke partijen die een alternatief vormen voor de gevestigde oliemaatschappijen.
Op de snelwegen worden de ontwikkelingen vooralsnog met name bepaald door het veilingschema van tankstations en de mogelijkheid voor wegrestaurants om een servicestation te openen. Met name deze laatste mogelijkheid biedt kansen om de concurrentie aan te gaan met de gevestigde tankstations aan de snelwegen. De meeste tankstations langs de snelwegen zijn nog in handen van de grote benzinemaatschappijen.
De NMa baseert zich in haar conclusies over de ontwikkelingen op de benzinemarkt op materiaal uit interviews met partijen, openbare bronnen en tips en klachten die de NMa heeft ontvangen. Begin 2006 zal de NMa opnieuw conclusies over de ontwikkeling van de concurrentie op de benzinemarkt publiceren.