Minister Blok van Wonen en Rijksdienst heeft op 17 september 2013 het al eerder aangekondigde wetsvoorstel Wet maatregelen woningmarkt 2014 naar de Tweede Kamer gezonden. Het wetsvoorstel voorziet in: (1) de (voortzetting van de bestaande) verhuurderheffing voor de jaren 2014 en volgende jaren; (2) een vanaf 2014 in jaarlijkse stappen van 0,5%-punt voortschrijdende aftrekbeperking van de hypotheekrenteaftrek in de vierde belastingschijf van de inkomstenbelasting (van 52% tot 38%) onder gelijktijdige verlenging van de derde schijf en een verlaging van het tarief in de tweede en derde schijf van de loon- en inkomstenbelasting en (3) het in de wet opnemen van diverse in 2013 gepubliceerde (goedkeurende) besluiten over de eigen woning naar aanleiding van de wijzigingen in de eigenwoningregeling per 1 januari 2013 (met o.a. de aflossingseis met betrekking tot na 1 januari 2013 aangegane eigenwoningschulden).
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Minister Blok van Wonen en Rijksdienst heeft op 17 september 2013 het al eerder aangekondigde wetsvoorstel Wet maatregelen woningmarkt 2014 naar de Tweede Kamer gezonden. Het wetsvoorstel voorziet in:
I Verhuurderheffing voor 2014 en daarna
De per 2013 ingevoerde verhuurderheffing geldt slechts voor het jaar 2013. Afgesproken was dat voor de verhuurderheffing voor de jaren 2014 en daarna een nieuw wetsvoorstel zou worden ingediend. Het onderhavige wetsvoorstel voorziet daarin. De vormgeving, achtergrond, reikwijdte en grondslag van het onderhavige wetsvoorstel bouwen voort op de voor het jaar 2013 geldende Wet verhuurderheffing. De verhuurderheffing bedraagt voor 2014 tot en met 2017 0,381% (0,014% in 2013) van het belastbare bedrag en wordt verschuldigd op 1 januari van het kalenderjaar.
Hoofdlijnen verhuurderheffing
Evenals in de Wet verhuurderheffing wordt de heffing berekend over de WOZ-waarde van de voor verhuur bestemde woningen met een huurprijs tot aan de liberalisatiegrens en blijven onzelfstandige woonruimten, zoals onzelfstandige wooneenheden voor studenten, buiten beschouwing. Voorts is het uitgangspunt dat de verhuurderheffing wordt geheven bij verhuurders die meer dan tien woningen verhuren, gehandhaafd. Deze vrijstelling is vormgegeven door een heffingsvrije voet per verhuurder te hanteren ter waarde van tien maal de gemiddelde WOZ-waarde van het bezit.
De beoogde opbrengst van de verhuurderheffing is € 1,1 miljard in 2014 en loopt geleidelijk op tot € 1,7 miljard in 2017. De gemiddelde heffing per woning bedraagt naar verwachting in 2014 ongeveer € 541 en in 2017 ongeveer € 775. De verhuurderheffing is primair bedoeld voor de meer professionele verhuurders (woningcorporaties) en maakt verder geen onderscheid tussen typen verhuurders.
Er komt een tijdelijke heffingsvermindering op de verhuurderheffing ten behoeve van maatschappelijk gewenste investeringen. Deze is bedoeld om de investeringen op onderstaande terreinen te stimuleren:
a. de aanpak van de woningvoorraad in Rotterdam Zuid;
b. de sloop van woningen in de krimpgebieden;
c. de transformatie van vastgoed met niet-woonfunctie naar woonfunctie.
Aangepaste jaarlijkse huurverhogingen gewijzigd
De in het regeerakkoord overeengekomen jaarlijkse huurverhoging om scheefwonen tegen te gaan, is gewijzigd. De bedragen luiden als volgt:
– Inkomen tot en met € 33.614: 1,5 procent boven de inflatie (ongewijzigd);
– Inkomen meer dan € 33.614 tot € 43.000: 2,0 procent boven de inflatie (was 2,5%);
– Inkomen meer dan € 43.000: 4,0 procent boven de inflatie (was 6,5%).
II Maatregelen koopwoningen uit regeerakkoord
Vanaf 2014 wordt in jaarlijkse stappen van 0,5%-punt de aftrek van de hypotheekrenteaftrek in de vierde belastingschijf van de inkomstenbelasting (52%) beperkt tot uiteindelijk een aftrek plaatsvindt tegen een tarief van 38% vanaf 2041. Deze beperking van de hypotheekrenteaftrek wordt op twee manieren gecompenseerd:
– via een per 1 januari 2014 ingaande verlenging van de derde schijf;
– via een stapsgewijze verlaging van het (gecombineerde) tarief in de tweede en derde schijf van 42% naar 38% van de loon- en inkomstenbelasting.
De aftrekbeperking is alleen van toepassing op woningen die vallen onder de eigenwoningregeling en niet voor woningen die behoren tot het ondernemingsvermogen en waarvoor een onttrekking wegens privégebruik plaatsvindt.
III Codificatie van diverse in 2013 verschenen besluiten
Het wetsvoorstel voorziet ook in het in de wet opnemen van diverse in 2013 verschenen(goedkeurende) besluiten over de eigen woning naar aanleiding van de wijzigingen in de eigenwoningregeling per 1 januari 2013 (met o.a. de aflossingseis met betrekking tot na 1 januari 2013 aangegane eigenwoningschulden).