Controle van de leeftijdsgrens bij de verkoop van alcohol is de afgelopen twee jaar verbeterd. Eind 2013 controleerden supermarkten, horecagelegenheden, slijterijen, etc. gemiddeld in 47% van de gevallen of de koper de juiste leeftijd had. Uit hetzelfde onderzoek in 2011 bleek dat het gemiddelde toen op 28% lag.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Een alcoholambtenaar van de gemeente controleert een slijterij
Ondanks de verbetering noemt staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) de gemiddelde naleving onvoldoende. Het is voor minderjarigen nog steeds veel te eenvoudig om aan alcohol te komen.
Glas half leeg
“Natuurlijk heb ik oog voor de inspanningen – ook rond de campagne NIX18 – die worden geleverd op allerlei plaatsen om dit te verbeteren. Maar met elkaar kunnen we bij een gemiddelde van 47% niet anders concluderen dan dat het glas half leeg is. Daarin moet echt een forse verbetering komen. Ik ga de betrokken partijen aanspreken op hun verantwoordelijkheid om de wet na te leven. In dat overleg staat de slechte score bij de verkoop van alcohol via internet bovenaan de agenda. Dat het onze 15 jarige mysteryshoppers in alle gevallen lukte om alcohol via internet thuisbezorgd te krijgen is gewoon niet goed.”, aldus Van Rijn.
1410 aankooppogingen
Het onderzoek is in het najaar van 2013 uitgevoerd met 15-jarige ‘mystery shoppers’ die in totaal 1410 aankooppogingen hebben gedaan. Zij zijn ingezet in het kader van onderzoek en monitoring, niet ten behoeve van toezicht en opsporing. Het betrof de naleving van de leeftijdgrenzen in de supermarkten, de slijterijen, de sportkantines, de horeca en het thuisbezorgkanaal (verkoop via internet).
De naleving van de leeftijdsgrenzen bleek het hoogst bij de slijterijen (63% bij de verkoop van zwakalcoholhoudende drank en 73% bij de verkoop van sterke drank) en de supermarkten (55%), gevolgd door de horecagelegenheden (35%). In 2013 was de naleving bij de sportkantines met 15% iets beter dan in 2011 (4%), de cafetaria’s haalden net als in 2011 een naleving van 15% en bij de thuisbezorgkanalen was de naleving 0%, net als in 2011.